Niw Ideella Förening

E-sportträning för tjejer undersportlovet

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2017 09:26 CET

Pressmeddelande E-sportsträning för tjejer
E-sport, att tävla i dator- och tv-spel, gick nyligen om fysisk sport som det mest populära att titta på på nätet. Nu ger Niw Ideella Förening chansen för tjejer att prova på e-sportsträning i det populära spelet Counterstrike: Global Offensive.

Fenomenet e-sport har tagit världen med storm och är de snabbast växande fritidsintressena hos unga. Sverige har rönt många framgångar i E-sport och är en av de främsta E-sportsnationerna i världen. Även i föreningslivet växer intresset, och E-sportsföreningar utgör numera den största verksamhetsgrenen i Sveriges största ungdomsförbund, Sverok.

Föreningen Niw i Getinge är en av få föreningar i Sverige som har en klubblokal med en unik öppen e-sportsträning för unga och “Klubben är såklart redan öppen för personer av alla kön, men vi har sett att många tjejer som varit nyfikna på att börja träna inte riktigt vågat ta steget. Därför vill vi erbjuda ett par kvällar att i lugn och ro få testa på att spela utan att behöva känna någon press.” säger Michael Jansson, ordförande i Niw.

Fler och fler tjejer börjar också ta plats inom e-sporten, men det kan fortfarande vara en tuff värld "Jag har haft väldig tur, men jag har fått höra jättemycket. Men det är inte bara jag, utan många tjejer har fått höra att bara för att man är tjej så kan man inte skjuta och att tjejer inte ska spela våldsamma spel." säger Cassandra som är kassör i föreningen.

Prova på E-sport sker under sportlovet den 22/2 Kl 14:00-18:00 i Niws
E-sportklubblokal på Stationsgatan 10 i Getinge och är helt gratis. Arrangemanget är ett projekt av Niw Ideella Förening för att uppmärksamma problemet inom E-sport och för att tala om "Det är okay att vara tjej och utöva E-sport"

www.niw.se

foreningen@niw.se