E.ON Sverige AB

Earth Hour – året runt, varje dag, varje timme

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 09:18 CEST

Earth Hour – året runt, varje dag, varje timme

Världsnaturfondens initiativ Earth Hour är en manifestation för klimatet som infaller den sista lördagen i mars varje år. Ett lovvärt initiativ eftersom klimatfrågan förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Men; ska man arbeta med den utmaning som omställningen till ett hållbart samhälle innebär, måste man arbeta med detta året runt, varje dag. För den enskilde individen finns det ett enkelt sätt att engagera sig i vardagen – genom en mätdosa som 100koll. Eller så kan man göra som familjen Larsson i Timrå, som provade på en elfri dag.

Imorgon infaller årets Earth Hour, världens största klimatmanifestation. Mellan klockan 20.30 och 21.30 kan alla som vill släcka ner ljusen för en timme för att visa sitt engagemang. Klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar – att dra uppmärksamhet till den är lovvärt.

-  Klimatfrågan kräver mer än en manifestation på en timme. Den kräver ett dedikerat arbete på lång sikt. Därför jobbar vi på E.ON med ett fokuserat engagemang för att bygga ett hållbarare samhälle. Vi vill öka andelen förnybar energiproduktion men också lyfta frågan om energieffektivisering, året runt. Lösningar som möjliggör för företag och hushåll att förbruka el smartare är därför viktiga för oss, säger Viktoria Bergman, kommunikationsdirektör på E.ON.

Klimatfrågan ställer krav på oss. Vi måste producera och konsumera el på ett smartare sätt. El ska göra nytta. Energieffektiviseringar innebär en mindre elkostnad för konsumenten och mindre utsläpp av koldioxidutsläpp och därmed nytta för miljön.

Genom den pågående testningen av mätdosan 100koll som mäter och visualiserar förbrukningen i realtid undersöker vi just nu hur mycket el man faktiskt kan spara bara genom att man ser den via webben, mobilen eller på en display. Sveriges största sparexperiment, kallar vi den för. Studier visar nämligen att man kan spara mellan 10-20 procent av elförbrukningen bara genom att se den.

10 000 deltagare har sedan februari mätt sin elförbrukning och engagerar sig och andra i den reella utmaningen för att sänka elförbrukningen, året runt, varje dag, varje timme. Familjen Larsson i Timrå har redan testat på en ultimat utmaning; en helt elfri dag.

-  Det var helt klart en annorlunda upplevelse, säger Mats Larsson. Lite som att backa 100 år tillbaks i tiden, men roligt och nyttigt. Framåt 22-tiden visste vi inte riktigt vad vi skulle göra så vi gick och lade oss, helt enkelt.

Familjen Larssons egen film om denna dag samt kommentarer finns att se och läsa på experimentets hemsida http://experimentet.eon.se.

Experimentet har två mål; det ena är att generellt öka medvetenheten kring energieffektiviseringar, det andra är att få fram ett konkret tal för vilka besparingar som faktiskt kan göras med hjälp av mätdosan. Experimentet pågår i ett år och förhoppningsvis vet vi så här dags nästa år hur mycket vi kan spara på elen hemma om vi kan se den.

E.ON Sverige ingår i den tyska E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag, med verksamhet i Europa, Ryssland och Nordamerika. E.ON har cirka 4 000 medarbetare i Norden och omsatte under 2011 cirka 41 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerar 58 miljarder i Norden mellan 2006 och 2013.