EASTAIR AB

EASTAIR AB går in i en expansiv fas

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 00:20 CET

EASTAIR AB har blivit uppköpt av MJ Air Managment AB. I samband med affärsuppgörelsen kommer företaget att utöka sin flygambulanstrafik samt chartertrafik. Företaget satsar på att bli en av de större ambulans - och affärsflygbolagen i Skandinavien.

Företaget EASTAIR är ett av Stockholms äldsta affärsflygbolag och opererar från Stockholm Bromma Airport. Nu går företaget in i ett nytt expansivt skede. Målet är att bli Skandinaviens största ambulans- och affärsflygsbolag med både flygplan och helikoptrar. Just nu utgörs flygflottan av två Learjet 45, två Citation CJ3, tre Robinsons 44, en Robinson 22, en Jetranger 206B3 och en Longranger 206L3. EASTAIRS tidigare ägare Lars Österwall, stannar kvar i bolaget som Accountable Manager.

-  EASTAIR får en styrka som saknats länge. Företaget har genomgått en stor förändring i höst med ny Quality Manager, ny Flight Operations Manager för helikopteravdelningen, ny Crew Training Manager och ny Head of Training för flygskolan. Ny flygchef för flygplan och en ny teknisk chef kommer att tillsättas. Den nya ägaren, Martin Johansson, tillträder som VD och en ny styrelse har utsetts, säger Lars Österwall.

VD Martin Johansson vill att företaget blir ledande inom GA segmentet i Skandinavien. Han äger tillsammans med Jan Åke Glommen företaget. Nu ska de ihop med Lars Österwall och övriga chefer i bolaget ta EASTAIR vidare in i framtiden.

-  Vi kommer satsa på att ha ett Full Aviation House. Det betyder att vi kommer ha våra kunder i fokus. Ett samtal räcker och vi löser resten. Vi kommer att tillhandahålla, persontransport med flygplan, patienttransport med ambulansflyg, persontransport med helikopter, Aerial Work med helikopter samt helikopterutbildning. Vi kommer dessutom vara en Fixed Base Operation. I vår affärsflygsterminal kommer vi ta hand om gästande flygplan och helikoptrar som besöker Stockholm. Förutom det kommer vi ha en teknisk avdelning som kommer att erbjuda reparationer av samtliga luftfartyg i vår nya verkstad. Vi kommer, tillsammans med Lars Österwall och bolagets chefer ta EASTAIR in i framtiden, säger Martin Johansson.

Med den här nya styrkan kommer EASTAIR nå oanade höjder.

EASTAIRs CEO: Martin Johansson, martin@mjair.se, 070-884 85 84

EASTAIRs AM : Lars Österwall, lars@eastair.se, 070-815 33 27

EASTAIR bedriver affärsflyg med jetflygplan, helikoptrar samt specialinrättade ambulansflygplan för intensivvårdskrävande patienter. EASTAIR VD är Martin Johansson, EASTAIR AB Box 307 Bromma Airport 161 25 Bromma.

www.eastair.se

Press-och kommunikationsansvarig ,marika.waern@eastair.se, 070-402 44 60