Crystone

Eastpoint slutför förvärv av affiliateföretaget Affiliator AB

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2007 16:32 CET

NGM: EAST B
Eastpoint AB (publ) slutför förvärv av Affiliator AB. Affiliator hjälper företag att marknadsföra sig på Internet. Tillsammans med Affiliator blir Eastpoints dotterbolag Getupdated ett komplett Internetmarknadsföringsföretag med produkter som Sökordsmarknadsföring, Bannernätverk och nu också Affiliate. Avtal om förvärv tecknades 31/1-2007 och förvärvet träder i kraft 1/2-2007, d v s en månad tidigare än aviserats.

Köpeskillingen uppgår till 10 500 000 SEK som betalas med 70 000 000 nyemitterade aktier. Styrelsen har ett bemyndigande för detta från bolagsstämman 29/9-2006. Dessutom betalar Eastpoint en omsättningsrelaterad tilläggsköpeskilling efter 6 respektive 12 månader. Kostnaden för detta är maximalt 2 MSEK kontant. De tre huvudmännen erhåller också en teckningsoption med en löptid på två år, motsvarande 1,0% av det nuvarande antalet aktier som uppgår till 1 090 873 138.

Affiliate är ett ungt teknikföretag med ett egenutvecklat affiliatesystem och en snabb tillväxt av affiliates. De båda grundarna följer med i förvärvet och kommer att fortsätta utvecklingen av detta affärsområde hos Eastpoint.

– Genom att förvärva Affiliator blir vi det mest kompletta Internetmarknadsföringsföretaget i Sverige. Via Eastpoint-gruppens 55 000 kunder i Sverige och Norge har vi redan kundunderlaget och annonsplatserna. Nu ska vi tillsammans rulla ut konceptet i övriga Europa. Den första marknaden efter Sverige och Norge blir England säger Mattias Kaneteg VD för Getupdated.

– Det blir väldigt kraftfullt att kombinera vår teknik med Eastpoints kundunderlag och expansionsstrategi. Nu kan vi på allvar ge Advertising och TradeDoubler en match säger Emil Paulsson, en av grundarna och VD i Affiliator AB.

För ytterligare information kontakta gärna:

Eric Forsner, VD Eastpoint-gruppen
0706-016 518, eric.forsner@eastpoint.se

Mattias Kaneteg, VD Getupdated
0735-111 444, mattias@eastpoint.se

Emil Paulsson, VD Affiliator AB
0736-509 277, emil.paulsson@affiliator.com

Om Eastpoint
Eastpoints dotterbolags mission är att hjälpa företag att utveckla deras affärsverksamhet på webben. En hemsida skall vara billig i drift, användarvänlig, välbesökt och framförallt leda till affärer. Vi hjälper våra 55 000 kunder med hela kedjan, med tjänster som webbhotell, hostinglösningar, Internetmarknadsföring och webbbproduktion med content management system och e-shoplösningar. Eastpoint-gruppen har 107 anställda på kontor i Stockholm (Årsta), Norrköping, Borås, Malmö, Kristiansand, Trondheim och Oslo. Eastpoint är noterat på NGM börsen.
www.eastpoint.se.