Splendor Plant AB

Easy Elegance® rosor – enkelt att lyckas med!

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 14:13 CET

Easy Elegance® serien gör det enkelt för vem som helst att odla vackra rosor!  De blommar rikligt under lång tid, finns i en mängd olika färger, har ett jämnt växtsätt och en form som är svår att överträffa.

Rosorna i Easy Elegance® serien är inte bara vackra, de är också rotäkta vilket gör dem vinterhärdiga (zon 3-4).

Genom noggrann förädling och urval av sorter som har bra motståndskraft mot våra vanligaste svampsjukdomar på rosor (mjöldagg, rosrost och svartfläcksjuka), har man dessutom fått fram rosor med mycket god sjukdomsresistens. Du slipper angrepp och rosorna är fräscha hela säsongen.

Eller som den amerikanska plantskolan Bailey´s, som förädlat fram sorterna, själva skriver: ”plant it and forget it!”.

-       Vi har sålt Easy Elegance® rosor ända sen de lanserades i Sverige 2007. Easy Elegance® rosorna har tre egenskaper som är oerhört viktiga: de blommar under lång tid, är rotäkta och härdiga samt friska och därmed lättskötta. Mina egna favoriter är Macy’s pride, Mystic Fairy och Golden Eye som alla är mycket vackra på tre vitt skilda sätt, berättar Monica Jönsson, trädgårdsmästare och rosansvarig på Flyinge Plantshop.

Här är de sorter som finns på den svenska marknaden våren 2010:

Snowdrift (’BAIrift’) Nyhet!

Som en snödriva om sommaren - så har den nya rosen i Easy Elegance®-sortimentet beskrivits.

En vacker, mjukt vit ros med utsökt form. Blomman är halvfylld-fylld och elegant skålformad. Den skiftar lätt i aprikos för att blekna till krämvitt. Blommar från juli till långt in på hösten. Lika vacker och användbar som rabattros såväl som till häck! Även utmärkt till snitt. Höjd 90-120 cm.

Golden Eye (’BAIeye')

En ros som verkligen fångar ögat på långt håll! Blomman är röd-orange med en tydlig gul mitt som lyser över det mörkt gröna bladverket. Får vackra nypon på hösten. Höjd 60-100 cm.

Golden Eye var 2009 en av de nominerade rosorna till årets ros!

” Golden Eye (’Baieye’) är årets joker. Att blanda en joker i leken är här ett sätt att lyfta fram nya sorter som verkar lovande – vackra, friska och härdiga…” löd  projektgruppen Rosens Dags motivering.  (se hela motiveringen på www.rosensdag.se)

Kiss Me (’BAIsme’)

De dubbla, stora, rosa blommorna påminner om engelska rosor i formen och har en underbar doft, den mest väldoftande i Easy Elegance® serien. Passar bra i rabatter tillsammans med perenner eller varför inte i sommarbuketten. Höjd 60-90 cm.

Macy’s Pride (’BAIcream’)

Otroligt vacker ros med citrongula knoppar som öppnar sig till en dubbel cremevit blomma som senare får en svag rosa ton. Bladverket är friskt, halvglansigt och de nya bladen är vackert röda. Får vackra nypon på hösten. En otroligt rikblommande sort med ljuvlig doft! Höjd 90-150 cm.

Tahitian Moon (‘BAIoon')

En härdig buskros som även kan användas som klätterros i gynnsamma lägen. Fyllda blommor som skiftar från ljust gult till mellangult. Stora grupper av knoppar och blommor lyser ovanför det blanka, mörkt gröna bladverket. Höjd 60-180 cm.

Daydream  (’BAIeam')

Kompakt, lågväxande buskros som blommar hela sommaren. Ljuslila blommor som sitter i klasar och har en härlig doft. Kan användas på många ställen i trädgården, som marktäckare i en slänt, en låg häck eller i krukor. Höjd 60 cm.

Little Mischief (’BAIief’)

Halvdubbla rosa blommor med vitt öga. Den enskilda blommans färg bleknar efterhand, så nyutslagna och äldre blommor varierar i ton. En mycket bra kompanjon till perenner i rabatter, som en låg häck eller i krukor. Växtsättet är lågt och buskigt och bladverket är vackert grönt. Höjd 50-60 cm.

Mystic Fairy (’BAIfairy’)

Oemotståndligt rikblommande ros! Blommar med röda blommor som har svagt rosa inslag i stora massiva klasar hela sommaren. Har vid knoppsprickningen lysande rött bladverk som efterhand övergår till mörkgrönt. Växtsättet är kompakt och buskigt. Höjd 80-90 cm.

Yellow Submarine (’BAIine’)

Blommar med stora citrongula klasar som skiftar mot ljusgult och vitt innan de blommat över. Detta skapar ett stort spektrum av olika gula toner på en planta! Upprätt växtsätt och ett frisk grönt bladverk. Passar bra i grupper med andra buskar och rosor. Höjd 60-100 cm.

Splendor Plant producerar och säljer växter till professionella kunder i partiledet. Trädgårdsbutiker, grossister, anläggare och kommuner är stora kundgrupper. Splendor Plant är Sveriges näst största partiplantskola och välkänd i branschen tack vare sin ledande ställning inom produktutveckling. För mer information om Easy Elegance eller om företaget se www.splendorplant.se alternativt kontakta Erika Wallin på Splendor Plant, tel: 042-373376, Erika.Wallin@splendorplant.se. Högupplösta bilder för nedladdning och fri publicering i samband med information om Easy Elegance finns på http://www.splendorplant.se/foto.html