EC Software

EC Software tar IKEA-katalogen till iPhone

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 11:47 CET

IKEA i Storbritannien lanserade i förra veckan en applikation för att läsa 2010 års katalog i iPhone. Bakom utvecklingen av applikationen står svenska EC Software.

En gratis applikation som gör det möjligt att läsa den engelska produktkatalogen i iPhone släpptes i en första version förra veckan. Katalogen laddas enkelt ner till telefonen från Apple iTunes Store och låter användaren bläddra bland sidorna och zooma in på bilder. Applikationen kommer att vidareutvecklas för att snart innehålla funktioner som sök, store locator, produktlänkar till webbshopen och integration till social media.

Den tekniska utvecklingen av applikationen har gjorts av EC Software, en leverantör av onlinekataloger och e-handelssystem med bas i Sverige. EC Software är sedan ett antal år leverantör till IKEA av systemlösningar och tjänster för att publicera kataloger och annat marknadsmaterial på nätet.

‒ Allt fler konsumenter väljer digitala kanaler för att hämta information och det gäller för företagen att finnas där kunderna är. Fördelen med en produktkatalog i mobilen är ju bland annat att du lätt kan visa och diskutera innehållet med exempelvis vänner, familj och kollegor var som helst eftersom du alltid har mobilen med dig, säger Ingi Mar Elvarsson, VD på EC Software Sverige.

Fler än 100 000 tredjepartsapplikationer är tillgängliga via Apple App Store vilket har genererat fler än två miljarder nedladdningar världen över. EC Software märker av en ökande efterfrågan på mobila applikationer överlag, från både befintliga kunder och andra företag som vill ta tillvaro på utvecklingen för att effektivisera kundkommunikationen och stärka varumärket. Utvecklingen av iPhone-applikationen tog EC Software en månad.

För mer information kontakta:

Ingi Mar Elvarsson, VD EC Software: 0733-444 567, ingi.mar.elvarsson@ecsoftware.se

Om EC Software

EC Software är en ledande nordisk leverantör av e-handelssystem med bas i Sverige. Företagets styrka ligger i färdiga systemlösningar kombinerat med bred kompetens som omfattar IT, strategi- och affärsutveckling, design och projektledning. Detta gör att EC Software kan ta ett helhetsansvar för varje projekt. EC Software grundades 2003 och har närma 100 medarbetare fördelade på kontor och utvecklingscenter i Sverige, Island och Indien. Bland EC Softwares svenska kunder finns bland annat Life, DesignTorget, IKEA, Biltema, Coop, Gleerups och OnOff. www.ecsoftware.se