Uppsala domkyrka och domkyrkoförsamlingen

Ecce Homo - varde ljus!

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:12 CEST

Uppsala domkyrka visar Elisabeth Ohlson Wallins bildsvitEcce Homopå nytt under stadens årliga kulturnatt lördag 13 september kl 21:30. Tidigare samma kväll, kl 20:00, invigs dessutom kyrkans nya fasadbelysning under rubriken Varde ljus!

Det är tio år sedan Ecce Homo visades för första gången i Uppsala domkyrka, under bibelmeditationer vid Kulturnatten 1998. Domkyrkan fylldes till brädden av besökare och debatten som följde i hela landet blev till nutida kyrkohistoria. Reaktionerna handlade om det faktum att Jesus framställdes i sammanhang tillsammans med homo-, bi- och transsexuella. Fotografen Elisabeth Ohlson Wallin medverkar även denna gång med tal och bibeltexter tillsammans med prästen och teologie doktorn Lars Gårdfeldt. Bilderna projiceras på storduk och tal varvas med sång av Stefanoskören och Schola Cantorum. Efteråt följer ett panelsamtal om bildens kraft till förändring. Där medverkar professor Solfrid Söderlind, journalist Ulrika Knutson och prästerna Mikael Mogren och Lars Gårdfeldt, under ledning av prästen Kerstin Dillmar. Elisabeth Ohlson Wallin och Tuulikki Koivunen Bylund finns tillgängliga i Uppsala domkyrka kl 15 den aktuella lördagen, i samband med att tekniken testas inför kvällen. Meddela gärna i förväg om ni önskar tala med dem då.

Kvällens andra stora begivenhet är att Uppsala domkyrka äntligen kommer att få en permanent fasadbelysning, med hjälp av ett bidrag på tre miljoner kronor från Sparbanksstiftelsen Upland. Det är också dess styrelseordförande Margareta Widén Berggren, som kommer att tända belysningen denna kväll, efter ett invigningstal av domprosten Tuulikki Koivunen Bylund. Vid invigningen kommer även Uppsala domkyrkas gosskör att medverka. Domkyrkan kommer hädanefter att vara belyst varje kväll och natt, vilket många Uppsalabor har önskat.

Mer information: Ecce Homo:Tuulikki Koivunen Bylund, domprost, tfn 018-18 71 70Elisabeth Ohlson Wallin,elisabeth@ohlson.seVarde ljus!:Magnus Åkerman, vice ordförande i kyrkorådet 0706-95 14 25
Jonas Lindberg, pressansvarig, tfn 018-18 71 80 (mobil)Ett dokument med vanliga frågor och svar kring visningen avEcce Homobifogas här också.

jonas lindbergDomkyrkokomminister/pressansvarigE-POST: jonas.lindberg@svenskakyrkan.seTELEFON DIREKT: 018-18 71 80 (även mobil)TELEFON VÄXEL: 018-18 70 00FAX: 018-12 09 18
Svenska kyrkan i UppsalaUppsala domkyrkoförsamlingPOSTADRESS: Domkyrkoplan 5-7753 10 Uppsalahttp://www.uppsaladomkyrkoforsamling.sehttp://www.uppsaladomkyrka.se