Ecovision AB

Ecovision blir ny leverantör av Affärsvärldens Generalindex.

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2004 10:33 CEST

Ecovision AB har slutit ett avtal med Affärsvärlden som innebär att Ecovision AB blir ny producent och distributör av Affärsvärldens Generalindex och tillhörande branschindex.

Avtalet gäller från den 1 januari 2005 då Ecovision ersätter den nuvarande leverantören SIX.

Affärsvärldens generalindex, AFGX, är Sveriges äldsta index och startades 1937. I efterhand har indexet rekonstruerats med historiska aktiekurser till 1901, då tidningen Affärsvärlden startades.

AFGX är brett och mäter den genomsnittliga kursutvecklingen på Stockholmsbörsen. Det är därför en lämplig måttstock för svenska aktieportföljers kursutveckling. De flesta svenska fondförvaltare väljer att jämföra med detta index. Indexet är förmögenhetsviktat vilket innebär att varje akties vikt står i proportion till dess börsvärde.

- Vi kommer tillsammans med Ecovision att ytterligare stärka och vidareutveckla Affärsvärldens Generalindexserie, säger Christer Björkin, VD på E&T Förlag som äger Affärsvärlden. Ecovision är redan idag en stor leverantör till Affärsvärlden vad gäller finansnyheter och fundamentaldata och vi ser fram emot att fördjupa vårt samarbete, säger Christer Björkin.

Affärsvärlden är en av Sveriges ledande affärstidningar. Det första numret av Affärsvärlden utkom den 4 januari 1901 vilket gör tidningen till en av världens äldsta affärstidningar.

- Att bli leverantör av Affärsvärldens Generalindex är en stor framgång och mycket betydelsefullt för Ecovisions fortsatta utveckling, säger Per Rastin, vice VD i Ecovision. Att producera högkvalitativt och unikt innehåll för finansmarknaden i form av nyheter, fundamentaldata, konsensusestimat och indexserier är högsta prioritet för Ecovision-gruppen, säger Per Rastin.

Ecovision-koncernen består av fyra affärsområden: Ecovision ProTrader med realtidsterminaler för finansmarknaden, Ecovision NewMedia som utvecklar och driver Internet-tjänster för bl a banker, Ecovision Finansanalys med nordisk fundamentaldata och finansinformation till mediamarknaden samt Nyhetsbyrån Ticker med realtidsnyheter för finansmarknaden.

Ecovisionkoncernen har, efter förvärven av Newmedia och Delphi Finansanalys, 43 anställda. Omsättningen år 2003 uppgick till 66,3 Mkr och rörelseresultatet var 10,6 Mkr. Ecovision har verksamhet i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Nederländerna.

Ecovision-aktien är noterad på Stockholmsbörsens Nya Marknaden.

Christer Björkin, VD Ekonomi & Teknik Förlag
tel. +46 8 796 65 14