Ecoviva

Ecoviva först med ekologisk oxfilé

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 10:53 CET

Ecoviva är först i Sverige med att leverera svensk ekologisk KRAV-märkt oxfilé till sina kunder. Den KRAV-märkta oxfilén i matkassen kommer till matvecka 49 och för mixade matkassen Classic. Ecoviva erbjuder även en vegetarisk matkasse, lakto-ovo- vegetariska Vego. Bägge matkassar har vunnit utmärkelser.

–  Det är fantastiskt att kunna erbjuda ekologisk oxfilé i Ecovivas matkasse Classic, någon gång emellanåt som guldkant! Även om man inte kan äta oxfilé för ofta, då det finns så lite ädelkött på varje djur. Vi brinner för god mat, men det handlar om variation. Vi är måna om att hela djuret tas tillvara, att man uppskattar varje styckdetalj som unik. Ecoviva vill erbjuda en mångfald i våra matkassar med olika sorters detaljer av ekologisk kött och kyckling säger Annika Riis Kristoffersson, en av grundarna till Ecoviva.

Ecoviva har flera gånger varit seminfinalister till Arla Guldko, matbranschens Ocar, för Bästa miljöarbete. Ecoviva levererar enbart svenskt ekologiskt, miljö- eller KRAV-märkt kött och kyckling i mixade matkassen Classic. Några av leverantörerna är nötkött från Upplandsbonden, viltkött från Bergslagsdelikatesser, griskött från Jord på Trynet och kyckling från Bosarp Gård. Att köttet är KRAV, ekologiskt eller miljösmart är ett grundkrav för Ecoviva, som vurmar för ökad djurvälfärd, biologisk mångfald och öppna kulturlandskap.

–  Det är en ära att få leverera KRAV-märkt ekologiskt kött till Ecoviva – matkassen som verkligen lyxar till det och har stor variation och hög kvalitet. Ecoviva är först i Sverige med att leverera ekologisk oxfilé i matkassen. Att just kunna lyfta fram olika styckningsdetaljer i matlagningen är av yttersta vikt för att hitta en bra affär på KRAV-djuren både för konsumenten och för oss, samtidigt som de olika styckningsdetaljerna erbjuder en så väldig härligt bredd på smakupplevelser, säger Dirk van der Krogt, ekologisk köttexpert och kategoriansvarig på Svenskt Butikskött.

–  Våra matkassar ska överraska, som en present kunden öppnar varje gång. Nya spännande ekologiska produkter, nya inspirerande rätter.  Vi vill helt enkelt vara en komplett produkt för den moderna konsumenten: det ska vara genuint god mat på bästa råvaror som kan vara svåra att finna, miljösmart, hållbart för kommande generationer och kännas avlastande på alla plan. Man får helt enkelt allt på köpet! avslutar Amina Bergendahl, en av grundarna till Ecoviva.

ECOVIVAS MATKASSAR UTMÄRKER SIG:

• Ecoviva är nominerade till Arla Guldko, Matbranschens Oscar, 2013, 2012 och 2011 för Bästa Miljöarbete
  • Ecoviva får omdömet i SVD Träningoch Hälsa okt 2012 ” "Ecoviva är i topp och är överlägsna vad gäller råvarukvalitet 4,8 av 5."
  • Ecoviva VEGO utvärderas av Minplanet (WWF) och Ecoviva är ”bättre än  Bäst i test” 2012
  • Ecoviva är Bäst i test av Minplanet (WWF och TV4) i stora utvärderingen av 12 olika matkassar, 2011
  • Ecoviva är Bäst i Test av Expressen söndag, 2011
  • Ecoviva nominerades till Årets Matinspiration av Livsmedelsbranschen, 2010