Idus förlag

Eddie har långt hår och lila klänning. Eddie-serien utmanar bilden av en familj.

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2016 10:59 CEST

Eddie är egensinnig. Han gör saker på sitt sätt och det brukar gå lite bra. Böckerna om Eddie är skrivna utifrån humor och glädje om vardagssituationer som de flesta barn kan känna igen sig i. Men med Eddie vill författarna Sarah Vegna och Tess Natanaelsson också visa att alla människor har rätt att vara sig själva. Att man får se ut och vara precis som man är och som man vill. Och att familjer kan se ut på alla möjliga vis.

Sarah Vegna är medförfattare till boken samt illustratör. Förutom att skriva och rita så driver hon en leksaksbutik, serpentin.se. och arbetar som korrekturläsare och skrivpedagog, där hon hjälper andra författare och låtskrivare med deras texter. Tillsammans med sin partner Johan driver hon även skivbolaget Vegna music. Sarah har tidigare gett ut bilderböckerna När Charlie skulle gå hem, När Charlie skulle gå till dagis och När Charlie skulle gå och lägga sig på Vombat förlag.

Tess Natanaelsson är född 1974 i Botkyrka men är nu bosatt i Örnsköldsvik. Författardrömmar har hon haft sedan hon var barn och skrev mycket dikter och noveller som barn. Men det är nu som först på senare år som hon har satsat på skrivandet ordentligt.När hon inte skriver arbetar hon i en blomsterbutik och driver ett eget företag inom hantverk.

”Boken består av korta meningar som kompletterar bilden och förstärker den. Sarah Vegnas bilder är enkla och avskalade och leker med våra traditionella föreställningar om mamma och pappa och hur de skall uppfattas i bilden. Det är uppfriskande och kul. Bilderna är tecknade i en dov färgskala, och det är Eddie och hund-katten som är fokus hela tiden.” Annakarin Lindberg, BTJ

Titel: Eddie lär sig cykla
ISBN: 978-91-7577-425-1
Författare & illustratör: Sarah Vegna & Tess Natanaelsson

Provläs: http://np.netpublicator.com/netpublication/n29365017
Högupplösta bilder: http://www.idusforlag.se/pressmaterial

För recensionsexemplar och frågor:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Kontakt direkt med författare & illustratör:
Sarah Vegna
sarah@serpentin.se

Tess Natanaelsson
tessan.natanaelsson@hotmail.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.