münchmedia – kryddor och delikatesser

Edeltraut och Graf von Lax i skafferiet

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2013 08:19 CEST

Skafferiet är det senaste temat för Herbarias ekologiska kryddor. Syrliga Edeltraut för syrning och tillverkning av surkål har smak av cubebepeppar, kummin och enbär. Tutto Mio! med rosmarin, korianderfrö och lagerblad passar till ljuvliga antipastirätter. Och den ädle Graf von Lax med hickory röksalt, kyndel, citrus och olika pepparsorter förlänar rökig smak åt gravat ankbröst och förnyar smaken på gravlaxen.

Vi presenterar förutom det nya temat Skafferiet också ett bassortiment – bland annat en ljuvligt doftande söt paprika från Szeged i Ungern, finmald kanel som skördas av urinvånarna i nationalparken Kerinci-Seblat på Sumatra och lavendelblommor från Rosornas dal i Balkanbergen. Plus doftande oregano, timjan, rosmarin, spiskummin, gröna kardemummakapslar med flera rena ekologiska kryddor.

Det digra sortimentet är inga stapelvaror – det finns de som köper kryddorna för att skryta med dem – men de snyggt designade burkarna låter sig lätt och lekfullt staplas i vilket kök som helst. Tack vare att blandningarna förvaras i en plåtburk med ett extra aromskydd som innerlock kommer ljuset inte åt att påverka smak och utseende. Alla kryddor kommer från kontrollerade ekologiska odlingar.

– Efter alla de positiva reaktioner vi får när vi bjuder på smakprov av kryddorna vågar jag påstå att alla Herbarias ekologiska kryddor har ett ovanligt brett spektrum av smaker och aromer, säger Ingrid Münch från münchmedia ab som distribuerar kryddorna i Norden.

Kryddorna säljs i delikatessbutiker och välsorterade butiker med inriktning på premiumvaror och i ett flertal  webbutiker. Vi har också ett samarbete med en leverantör av ekologiska matkassar. För hela sortimentet finns nu också läckra receptkort som är specialframtagna för blandningarna.

Våra kunder har upptäckt de ekologiska kryddornas kvalitet – det finns de som påstår att de älskar dem: Det som är mest slående med Herbarias ekologiska kryddor är att det är så lätt att laga mat med dem. Allt är förpackat i den lilla burken. Dessutom är kryddorna väl balanserade och bjuder på nya smaker, säger många av våra butikskunder.

Herbaria grundades 1919 i Tyskland. Med kryddlinjen ”Ekologisk gourmetserie” är Herbaria sedan 2006 en av ett fåtal leverantörer av ekologiska gourmetprodukter för höga kulinariska anspråk. Alla produkter är ekologiskt certifierade av EU. Det säkrar transparent och spårbar kvalitet för de ekologiskt odlade produkterna. Herbaria avvisar all form av bestrålade eller genmodifierade råvaror och väljer helt bort kemiska konserveringsmedel. Som medgrundare och engagerad medlem i sammanslutningen för hälsokost i Tyskland (Naturkost Naturwaren) ligger Herbarias stränga kvalitetskriterier på en nivå långt över de lagstadgade.

Högupplösta bilder finns på Mynewsdesk – sök på Herbaria

Kontaktperson Ingrid Münch, tel 0709 38 55 53

Du hittar oss i monter B16:10 på Formex, Stockholmsmässan

www.alltgott.se www.munchmedia.se www.facebook.com/alltgott

Vi kryddar ditt varumärke! Med en skräddarsydd bok som speglar ditt företag, där du på ett personligt och äkta sätt berättar ditt företags historia eller delar med dig av kunskap och visioner.

Med läckra receptvykort – TastyCards – att njuta av hemma, skicka till kunder eller vara återförsäljare av. Tasty Cards är också en marknadsföringskanal för skickliga fotografer och skribenter. Vi söker ständigt nya hungriga kreatörer.

Det unika och helt ekologiska kryddsortimentet som vi importerar från Herbaria består av mer än 50 olika rena kryddor och välbalanserade kryddblandningar från världens kök, samt ett bassortiment av örter och rena kryddor. Kryddorna hittar du på AlltGott.se, där finns all information samlad. På AlltGott.se hittar du också inspirerande recept  där kryddorna ingår.Kryddorna säljs i aluminiumfria, helt återvinningsbara plåtburkar, som ger skydd både mot ljus och mekaniska skador på ömtåliga blad och blommor. Burkarna är försedda med ett extra aromskydd. Kontakta oss på herbaria@munchmedia.se om du inte hittar någon återförsäljare på din ort.