Programbyrån AB

Edison först ut med elektroniska bankgirobetalningar via Internet

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2003 14:41 CEST

Edison är det första ekonomiprogrammet som har Bankgirots senaste standard för elektroniska betalningar integrerad direkt i programmet. Företag kan därmed skicka leverantörsbetalningar via Internet på ett både enklare och säkrare sätt än med andra ekonomiprogram.

Standarden, som kallas BgCom, utnyttjar avancerad PKI-teknik för att skydda betal­ningarna. Ett elektroniskt ID-kort används för att identifiera användaren, och för att kryptera och signera betalningsfilerna. Avsändaren kontrolleras i bankernas full­makts­register innan betalningarna slutligen utförs. I Edison får man direkt besked om betalningarna godkänts eller inte.

Den nya tekniken är mycket säker och Bankgirot räknar med att den på sikt kommer att ersätta modemsändningar, den metod som hittills varit vanligast.

”Fördelarna med den nya tekniken är många. Den är snabbare, säkrare och inte minst enklare att använda” säger Lars Hansson, vd i Programbyrån AB. ”Dessutom slipper företag som redan har en bredbandsanslutning att skaffa en separat modemanslutning bara för bankgirobetalningarnas skull” fortsätter han.

Tekniken bakom BgCom är ganska avancerad, vilket lett till att få leverantörer lyckats integrera den i sina ekonomiprogram. ”Det finns några få fristående lösningar på marknaden, men de är både dyra och klumpiga” säger Lars Hansson. ”Självklart ska ett modernt ekonomiprogram ha stöd för den här senaste typen av betalningar direkt i programmet” säger han.

Ekonomiprogrammet Edison säljs i tre varianter: Edison Start för de minsta företagen, Edison Proffs för de med lite större behov och Edison Byrå för redovisnings- och revisions­byråer. Den nya betalningslösningen finns i Edison Proffs och Edison Byrå. Mer information hittas på www.edison.se

_______________

För mer information kontakta:
Lars Hansson, VD i Programbyrån AB, 046-320 220, 0705-51 32 64, lars.hansson@programbyran.se

Pressmaterial i form av texter och bilder finns på www.programbyran.se/press

Mer information om Programbyrån och våra produkter finns på vår hemsida programbyran.se