JG Communication AB

Edita köper Educode AB

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2012 09:58 CET

Genom förvärvet av Educode AB, ett finskt bolag känt för att utveckla undervisningsbranschen, förstärks Editas utbildningstjänster.

”Utbildningstjänster som riktas mot yrkesmänniskor är ett av Editas strategiska utvecklingsområden. Utbildningstjänster för undervisningssektorn lämpar sig väl för koncernen, eftersom Edita Publishing sedan länge har haft en stark position som förläggare av läromaterial samt leverantör av utbildning inom lagkunskap (Edilex Pro) och information för anskaffningar (Credita). Kompetensområdena för professionell förlagsverksamhet och utbildning kompletterar och stärker varandra”, säger Timo Lepistö, verkställande direktör på Edita Abp.

Educode AB omsatte 2,3 miljoner euro 2011
Educode AB, tidigare känt som Opetusalan koulutuskeskus Opeko, är ett utbildningscentrum för undervisningssektorn som omvandlades till ett aktiebolag och fick ett nytt namn i början av 2010. Bolaget, som sysselsätter cirka 20 människor, hade en omsättning på 2,3 miljoner euro år 2011.

Educode verkar i Tammerfors och Heinola. Bolaget genomför utbildningsprojekt över hela Finland i samarbete med ett expertnätverk i undervisningsbranschen. Fortbildning är en väsentlig del av verksamheten, och ungefär 10 000 personer deltar i bolagets fortbildningar varje år.

För ytterligare information:
Timo Lepistö, verkställande direktör, Edita Abp, timo.lepisto@edita.fi, tfn +358 40 860 2355

Ismo Salminen, verkställande direktör, Utbildningscentret för undervisningssektorn Educode Ab, ismo.salminen@educode.fi, tfn +358 400 503903

Ansvar i daglig kommunikation
Edita är Nordens ledande leverantör av kommunikationstjänster. Editas kreativa lösningar ökar relevansen och effektiviteten av kundernas kommunikation, samt förenklar hanteringen. Edita sysselsätter cirka 800 kommunikationsexperter i Finland, Sverige, Ukraina och Indien. www.edita.se.