Malmö Opera och Musikteater

EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2006 14:49 CET

EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN blir den första uppsättningen på Malmö Operas avdelning för regional turnéverksamhet som Ronny Danielsson är projektledare för.
EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN är en underhållande, nervfylld och fascinerande föreställning om Edith Piaf, den lilla flickan från slummen som blev en av världens största sångerskor och världens högst betalda kvinnliga artist. Under våren 2007 spelas den 15 föreställningar runt om i Skåne.

Det är musikalartisten Åsa Fång, som just nu spelar Fröken Öken i BANANKONTAKT, och musikern Johan Bergman som bjuder på en musikalisk resa genom sångerskan Edith Piafs dramatiska men samtidigt rika och fascinerande liv.

Regissören Leo Cullborg har tillsammans med Åsa Fång bearbetat halvsystern Simone Berteauts bok "Piaf". De påpekar att det inte är en dokumentär utan att Åsa gör sin egen tolkning av Edith Piafs liv. Sångerna framförs på svenska och franska. Åsa har sagt att en dröm gick i uppfyllelse när hon fick göra sin egen Edith Piaf-föreställning.

EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN hade sin urpremiär 22 februari 2002 på GöteborgsOperans Skövdescen och spelades därefter på ett 40-tal bygdegårdar i Västra Götalands län.
Nypremiären i Skåne blir på Verkstan i Malmö torsdag 22 mars 2007 där uppsättningen spelas tre gånger (biljettsläpp till föreställningarna på Verkstan blir 22 januari 2007) innan den sedan åker ut till ett tiotal spelplatser i Skåne. Spelplatser och datum meddelas senare.

Pjäsinfo och några recensionsklipp nedan.

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Press Manager
Malmö Opera och Musikteater AB
SE-200 10 Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmo.se
www.malmoopera.se

EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN
Översättning till svenska: Anna-Lena Brundin, Kerstin Hallén
Bearbetning, dramatisering: Leo Cullborg och Åsa Fång efter Simone Berteauts bok "Piaf"
Musikalisk instudering: Johan Bergman
Scenografi: Lars Peder Lindström
Regi: Leo Cullborg
Medverkande:
Edith Piaf: Åsa Fång
Vid pianot: Johan Bergman

EDITH PIAF – LIVET OCH KÄRLEKEN hade sin urpremiär våren 2002 på GöteborgsOperans Skövdescen och spelades därefter på ett 40-tal bygdegårdar i Västra Götalands län. Åsa Fång gjorde sommaren 2004 Edith Piaf-konserter på Lisebergs stora scen som resulterade i gästspel i Alexandria, Egypten dec - jan 2004/2005.

Föreställningens längd: Två akter om ca 1 timme och 35 min inklusive paus.

Recensioner:
"En genialisk föreställning som tar andan ur mig. Åsa Fång är lidelse, kärlek och berusning"
GT

"Stor trovärdighet. Ett magnifikt artistporträtt berättat med värme"
GP

" Åsa Fång sjunger rakt in i publikens hjärtan. Hon har gett nytt liv åt en legend"
Borås Tidning