Edströms Maskin AB

Edströms visar stort maskinprogram på Tekniska Mässan

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 14:32 CEST

När årets Tekniska Mässa går av stapeln i Stockholm 19-22 oktober kommer Edströms Maskin AB att visa upp stora delar av sitt omfattande maskinprogram. I Jönköpings-företagets monter A14:10 finns bland annat Adiges nya fiberlasermaskin LT Fiber och tre olika verktygsmaskiner från Haas.

Italienska Adige har under lång tid legat i framkant att utnyttja fördelarna laserbearbetning. Deras nya fiberlaserteknik innebär en rad fördelar för tillverkande företag som lägre energiförbrukning, minskat underhåll, snabbare bearbetningshastigheter samt möjlighet at skära så kallade högreflektiva material som rostfritt, aluminium, mässing eller koppar.

– Vi vet att den här tekniken kommer att innebära stora möjligheter för den tillverkande företag i Sverige. Inte minst när det gäller efterfrågan på energibesparingar, snabbare produktion och varierande typer av material, säger Edströms Maskins VD Ola Andersson.

Förutom att kombinationsmaskinen LT Fiber för rör, som sålts till Weland AB, kommer att finnas på plats i montern anordnar Edströms Maskin också seminarier om fiberlaserteknikens fördelar.

Från Haas Automation presenteras tre olika verktygsmaskiner som utvecklats för hög produktivitet på liten yta. DT-1 är en kompakt höghastighetsmaskin för borrning och gängning med fullständiga fräsegenskaper. VF2-SS är en supersnabb vertikal fleroperationsmaskin med ögonblicklig verktygsväxling och en rörelsehastighet på 35,6 m/min. CNC-svarven ST-30 erbjuder i sin tur en kraftfull bearbetning med hjälp av sin spindel på 30 hk. För verktygsmakaren finns även den populära planslipen FSG1640II från Chevalier med på mässan.

Rörbearbetning är en viktig del Edströms Maskin verksamhet genom BLM:s omfattande utbud av rörbockningsmaskiner. På tekniska mässan visas den helelektriska E-Turn 52 med magasin som erbjuder höger-/vänsterbockning med fast eller variabel radie. När det gäller kapning presenterar Edströms Maskin dessutom en bandsåg från den nya amerikanska agenturen DoAll.

Edströms är en ledande leverantör av Maskiner, Verktyg och Service till svenska teknikföretag. Företaget har över 40 medarbetare och är baserat i Jönköping.