Meet In Grid, fd RAU

EdTech Sweden anlitar Ulf Skarin, tidigare chefredaktör Veckans Affärer

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 08:15 CEST

Edtech Sweden, ett initiativ och en mötesplats för beslutsfattare i vuxenutbildning, högre utbildning, corporate education, näringsliv och politik anlitar Ulf Skarin, tidigare chefredaktör på Veckans affärer, som näringslivsstrateg och moderator.

Ulf Skarin ska lyfta fram och utforma näringslivsperspektivet i målsättning och innehåll och etablera nätverk och nya partners som kan bidra till mötesplatsen. EdTech Swedens målsättning är att sätta digitalisering och behov av kompetens på kartan.

”Vi har länge saknat en plattform för samarbete utöver dagens stuprör som existerar mellan utbildning, näringsliv och politik. EdTech Sweden är en unik och viktig mötesplats för att gemensamt identifiera utmaningar och lösningar på en väldigt komplex fråga”, säger Ulf Skarin.

Edtech Sweden är ett initiativ och mötesplats som verkar för att Sverige återtar tätpositionen inom Edtech i utbildning. Digitaliseringen i Sverige har skapat ett kompetensgap bland individer och organisationer samt även på nationell nivå. För att stärka konkurrenskraften och förhindra ökade klyftor på alla dessa nivåer behövs en strategi och vision som anger en riktning. Beslut måste fattas och en omställning genomföras.

”Vi är glada att välkomna Ulf ombord med sin drivkraft att arbeta för ett samhälle som förstår att digitalisering är en del av ett hållbart samhälle. Hans kompetens och perspektiv, tillsammans med våra samarbetspartners, blir en viktig injektion i EdTech Sweden. Jag är supernöjd!” säger Jannie Jeppesen, ansvarig för EdTech Sweden.

EdTech Sweden första event äger rum den 12-13 november på Berghs School of Communication i Stockholm.

EdTech Swedens initiala samarbetspartners: Anthon B Nilsen AB, Forskningsstiftelsen MTC, Blackboard, It´s Learning, Gleerups, Lernia, Blekinge Tekniska högskola, DigiExam, Liber, Canvas, Astar och SVERD. Arrangör är Rektorsakademien Utveckling.

Rektorsakademien Utvecklings ambition är att tillhandahålla mötesplatser för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökat lärande. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker, tillsammans med våra samarbetspartners, som konstruktivt bidrar med något nytt. RAU är bland annat medarrangörer till SETT, SETTsyd och arrangörer av EdTech Sweden.