Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

EEN:s internationella studenttävling – en succé

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 08:18 CEST

I helgen var det premiär för EEN:s internationella studenttävling med ryttare från hela Europa. Bästa ryttare var tyskorna från Warendorf medan Flyinges Nina Pietarila var med i det vinnande laget.

I tre dagar samlades studenterna från hela Europa för att tävla, nätverka och förkovra sig. Syftet med hela helgen var att visa på en enhetlig europeisk ridutbildning för de som ska undervisa på motsvarande Level 2 nivå – och att studenterna från de olika utbildningarna skulle lära känna varandra.

- Syftet har helt klart blivit uppfyllt, långt över förväntan. En så här rolig helg har jag inte haft på länge, sa Ann-Catrin Carlsson, hopplärare på Flyinge och vice President i EEN, Equestrian Educational Network.

Eleverna delades in i lag, med blandade nationaliteter. De tävlade i stilhoppning, dressyr, undervisning och teori. Det vinnande laget bestod av Maria Charlotte Wist från Warendorf, Alexander Boursier från Frankrike och Nina Pietarila från Flyinge. Laget höll bland annat en mycket uppskattad lektion om säkerhet i stallet där de visade på sin pedagogiska förmåga.

- Det har varit väldigt roligt och lärorikt och jag har fått många nya kompisar, sa Nina Pietarila från Flyinge.

Den individuella tävlingen toppades av Sophie Albrecht från Warendorf, tvåa var Maria Charlotte Wist från samma skola, trea var Cyril Gavralovic, Saumur, Frankrike.

- En ära att få vinna och jag har lärt mig så mycket. Man kan ta med sig något nytt från alla man träffat här och det har varit helt underbara dagar. Jag kommer ta med mig många fina minnen från Flyinge, framförallt hur bra hästar skolan har, sa Sophie Albrecht.

Även om de utländska gästerna var imponerade av Flyinges miljö så var det ändå hästarna som blev mest uppskattade av alla elever och lärare.

- Otroligt hög kvalité på hästarna. De är välutbildade och gör ryttarna rätt så gjorde också hästarna rätt. Jag är imponerad, sa Marcus Scharmann som arbetar på Warendorf och är ansvarig för utbildningen för tyska ridlärare och beridare.
Ann-Catrin Carlsson fick hålla hårt i de svenska hästarna, en hel del bud, om än skämtsamma, trillade in.

Även juryn och organisationskommittén fick beröm av ryttarna. Juryn bestod av Maria Gretzer, Markus Scharmann, Tyskland, Ulf Wilken och Pedro Carmen Costa, representant från Portugal.

- Domarna var fantastiska. Så engagerade och man kunde diskutera med dem och få mycket feedback, sa Alexander Boursier från det franska laget.

- Jag tycker verkligen att syftet med tävlingen uppfyllts och jag tror att alla som varit med här ställer sig positiva till en fortsättning, sa Ulf Wilken, ordförande i IGEQ,  International Group for Equestrian Qualifications

Fakta EEN:

European Equestrian Network bildades 1999 för att tillsammans utveckla och göra ridutbildningarna i EU enhetliga. Organisationen bygger på medverkan från medlemmarna. Medlemmarna är förutom svenska Flyinge och Strömsholm också från Deutsche Reitschule, Warendorf, Escola Nacional de Equitação, Portugal,Ecole Nationale d´Equitation, Frankrike, Hartpury College,
Storbritannien, Helicon Opleidingen NHB Deurne, Holland, Norsk Hestesenter, University of Limerick
Warwickshire College, Ypäjä Equine College Finland.