Digilive AB

Effektivare trådlös laddning för Samsung

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2013 17:40 CEST

Smarta telefoner behöver laddas ofta och många tycker nog att det kan vara lite besvärligt att pilla i den lilla USB-kontakten i telefonen varje gång. Men nu blir det enklare, åtminstone för Samsung Galaxy S3 ägare som skaffar Magconns trådlösa laddning. Galaxy S3 blir första modellen man erbjuder sina produkter för när man lanserar i Norden. Lösningen har några tydliga fördelar jämfört med andra system för trådlös laddning, inte minst den att produkter finns tillgängligt nu. Men därutöver är kanske laddningseffektiviteten det mest anmärkningsvärda. Med den speciella teknik som används får man över 99 procents laddningseffektivitet, samtidigt som konkurrenterna kanske inte når mer än 70 procent.

Magconn använder en magnetkontakt som håller telefonen på plats för laddning, vilket gör att mobilen även kan laddas i vertikalt läge. Att lägga telefonen på laddning blir enklare än för en del andra trådlösa lösningar som är känsliga för hur telefonen placerats på laddningsplattan. Magconn klarar 360 graders rotation med bibehållen laddningsförmåga. Magnetfunktionen är en klar fördel för trådlös laddning i bil, eftersom telefonen annars lätt skulle trilla av laddningsenheten i en kurva. Dessutom fungerar det att "hänga" telefonen på väggen eller i ett ställ vid arbetsplatsen. Tack vare att Magconn-kontakten tillåter 360 graders rotation, kan man enkelt växla mellan porträtt och landskap för mobilen. En fördel både när man har den i bilen eller i laddningsställ.

Med Magconn slipper man krångla med anslutning av en liten USB-kontakt direkt i telefonen, man behöver bara lägga ifrån sig telefonen på laddningsplatta eller ställ för att den skall bli laddad. Dessutom är det möjligt för olika telefoner att samsas om samma laddningsenheter, iPhone och Samsung kan för en gång skull använda samma tillbehör. Och om man byter telefon räcker det att utrusta den nya med Magconn-kontakt, övriga tillbehör behåller man och använder för den nya telefonen.

Magconns teknik gör det även möjligt att ansluta mobilen för dataöverföring, något som finns i skalen för iPhone 4. Dessa har ännu inte lanserats i Norden, men kan komma i ett senare skede om efterfrågan bedöms finnas. Idag finns produkter färdiga för iPhone 4/4S och Samsung Galaxy S3. Inom kort lanseras Magconn för iPhone 5 och Galaxy Tab. Dessutom finns laddningsplatta, ställ och USB-kabel med Magconn-kontakt. Väggladdare finns, men är inte certifierad för Europa ännu.

I Norden startar försäljning av ett startkit för Samsung Galaxy S3 inom kort. Förpackningen innehåller ett vitt eller blått bakstycke för telefonen, en laddningsplatta och en USB-kabel som lämpar sig för resan. Priset för start-kit är 599:- inkl. moms och skall finnas för leverans i slutet av april. Det skall då också finnas hållare/laddare för bilmontering för 498:- inkl. moms och ett bordsställ för 398:- som extra tillbehör.

Magconn distribueras i Norden av Digilive AB och säljs via distributörer och återförsäljare. Mer information om produkterna finns på www.magconn.se.

Digilive AB är ett svenskt privatägt företag som arbetar aktivt med import, marknadsföring och distribution på den Nordiska marknaden. Inriktningen är huvudsakligen på produkter som implementerar nya teknik och nya trender i användning av digital media i hemmet eller professionellt, men även produkter med inriktning på livsstil. Försäljning sker både via direktförsäljning och via distributörer och återförsäljare. För frågor eller för eventuellt lån av produkter för test, kontakta Urban Josefsson, Mobil. 0735-262294, mail: urban@digilive.se