Sveriges Annonsörer

Effektmått krävs för att komma Guldägget under skalet

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2006 16:20 CEST

Sveriges Annonsörer har nyligen gjort en medlemsundersökning där mer än 100 av landets största annonsörer medverkat. Syftet med undersökningen var att ta reda på om och hur annonsörerna mäter sina kampanjer. Medlemmarnas svar är tydligt. Effekt i form av till exempel ökad försäljning, i vilken utsträckning reklamen uppmärksamas och varumärkeserinran är frågor som blir allt viktigare.

- Undersökningen visar på ett tydligt ökat intresse hos annonsörerna att mäta och följa upp alla sina reklaminvesteringar. Ingen vill självklart kasta sina pengar i sjön, säger Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer.

Av de företag som kontinuerligt arbetar med undersökningar säger 65 procent att de mäter effekten av sin reklamkampanj. 62 procent mäter på vilket sätt inställningen till varumärket förändrats samtidigt som 41procent av dessa förtestar sin reklam innan kampanjen startar.

- I den bästa av världar går kreativitet och effekt hand i hand vilket det finns många bra exempel på. Men ytterst är det ändå effekten av kampanjen som är det viktigaste för annonsören, säger Anders Ericson.

För ytterligare information kontakta:
Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer, telefon 08-545 252 32, mobil 070-818 75 99, anders.ericson@annons.se