Ung Företagsamhet Skåne

Efter 5 års succé! 1500 unga entreprenörer ställer ut på Emporia mellan 7–9 mars på Ung Företagsamhets stora regionala mässa ”Entreprenörskap på riktigt”

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2018 10:42 CET

Press-inbjudan onsdagen den 7 mars kl. 14 på Emporia i Malmö (Espresso House 3:e vån)

Efter 5 års succé! 1500 unga entreprenörer ställer ut på Emporia mellan 7–9 mars kl. 12-18 på Ung Företagsamhets stora regionala mässa ”Entreprenörskap på riktigt”

MÖT 1500 UNGA ENTREPRENÖRER på Emporia. Inbjudan till årets mest entreprenöriella och häftigaste mässa "Entreprenörskap på riktigt". Efter 5 år av succé fortsätter samarbetet mellan Ung Företagsamhet Skåne och Emporia. Mitt i köpcentrat ställer 1500 utställande UF-företagare ut och säljer sina produkter och tjänster.

På pressmötet tar Susan Wahlgren Persson Regionchef Ung Företagsamhet Skåne och Anders Börgdal Marknadschef för Emporia Malmö emot och ett av de UF-företag som finns på mässan. Efter pressmötet så är alla välkomna att besöka UF-mässan och möta övriga 400 UF-företag. Välkomna!

Mellan den 7-9 mars 2018 kl. 12-18 varje dag pågår Skånes stora regionala mässa för unga företagare ”Entreprenörskap på riktigt” på Emporia.

-”Emporia vill skapa mötesplatser för unga entreprenörer. Vi såg det naturligt att inleda ett samarbete med Ung Företagsamhet Skåne för att främja unga entreprenörers arbete och ge ungdomar en möjlighet att möta arbetsmarknaden. I år firar vi 5 års jubileum av succé och vi vill tillsammans med Ung Företagsamhet hylla ungt entreprenörskap. UF-företagen får möjlighet att visa upp sina produkter och tjänster i en skarp miljö på Emporia, träffa kunder och höra deras synpunkter”. Eleverna växer i deras möten med olika besökare.” säger Anders Börgdal marknadschef för Emporia

Mässan ”Entreprenörskap på riktigt” för unga företagare är kulmen på ett intensivt UF-år vilket just nu pågår på många gymnasieskolor runt om i Skåne. -Gymnasieungdomarna som ställer ut på mässan är UF-företagare, vilket betyder att de under ett år utvecklar en affärsidé, startar sitt UF-företag och arbetar med riktiga varor och tjänster, säljer till riktiga kunder säger, Det är med en enorm energi dessa ungdomar driver sina UF-företag. regionchef Susan Wahlgren Persson.

För ytterligare information kontakta:
Susan Wahlgren Persson, Regionchef
Ung Företagsamhet Skåne E-post: susan.wahlgren@ungforetagsamhet.se
Mobil: 0709-383717

Anders Börgdal, Marknadschef Emporia E-post: anders.borgdal@steenstrom.com
Mobil: 0732-801599

Fakta om UF-året:UF-företagen drivs under ett år på gymnasiet för att dels ge ökad kunskap om företagande men kanske framförallt för att ungdomar ska växa som människor och utveckla sina entreprenöriella förmågor. UF-företagande finns idag på alla gymnasieprogram och kan drivas av alla. Ung Företagsamhet Skåne är en ideell organisation med 30-års erfarenhet av att stötta och utveckla ungas företagsamhet och entreprenörskap i skolan.

Regional statistik Verksamhetsåret 2017/18 - just nu i Skåne
3237 elever som driver UF-företag,
970 UF företag
200 aktiva UF-lärare
1000 UF-rådgivare från näringslivet

Fakta om våra tävlingar runt mässan ”Entreprenörskap på riktigt”.
Den regionala UF-mässan är också ett tillfälle för Skånes UF-företag att tävla mot
varandra, där vinnarna får möjlighet att representera Skåne på SM i
UF-företagande på Stockholmsmässan i maj-18. UF-företagen tävlar i

kategorierna Årets UF-företag, Årets vara, Årets tjänst, Årets hantverk, Årets logotype, Årets webb, Årets Innovation, Årets Samhällsentreprenör, Årets Hållbara företag, Årets monter, Årets säljare samt Årets UF-skola och Årets lärare bland Skånes aktiva UF-lärare. Förra årets vinnare i Årets UF-företag ”Locker Room Talk UF” vann Årets UF på SM i Stockholm fick även motta Zlatans pris på Fotbollsgalan i höstas.

Ung Företagsamhet Skåne är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. Målet är att genom utbildningskonceptet UF-företagande ge ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med stödmaterial.