Piratpartiet

Efter EU-valet - Piratpartiet satsar på Sverige

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 00:53 CEST

Piratpartiet fick drygt 2 % i EU-valet och förlorar därmed platserna i EU-parlamentet. Partiet fokuserar nu istället på de svenska valen.

- Vi är naturligtvis ledsna över att ha förlorat våra platser i EU-parlamentet. Men till skillnad från partier som Junilistan och Ny Demokrati är Piratpartiet här för att stanna, säger Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet.

Partiet, som är särskilt stort bland unga väljare, satsar nu på att gå till val med ett bredare program inför höstens val.

- Vi möter riksdagsvalet med ett brett politiskt program, med politik inom alla de traditionella politikområdena, konstaterar Anna Troberg. Vi har utgått från våra principer om respekt för individers integritet, rätten att kunna delta i samhället och kärleken till kultur och kunskap, och tillämpat detta på hela samhället, även utanför nätet.

Piratpartiet ställer även upp i 24 kommunval och 11 landstingsval.

Piratpartiet kommer att ställa upp i följande 24 kommuner: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Linköping, Karlstad, Örebro, Umeå, Luleå, Norrköping, Helsingborg, Härnösand, Karlshamn, Landskrona, Sala, Skinnskatteberg, Strängnäs, Svalöv, Täby, Upplands Väsby, Vilhelmina, Västerås och Örkelljunga.

Piratpartiet kommer även att ställa upp i följande 11 landsting: Stockholm, Uppsala, Jämtland, Norrbotten, Skåne, Södermanland, Värmland, Västerbotten, Västmanland, Västra Götaland och Östergötland.

- Om de som röstat på oss i EU-valet uppmärksammar att Piratpartiet ställer upp lokalt i den egna kommunen, kommer vi efter höstens val att sitta i kommunfullmäktige i flera kommuner runt om i landet, avslutar Anna Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.