Folkia

Efter granskningen: Nu slår Folkia tillbaka mot SVT

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2012 10:06 CEST

Folkias grundare och VD i öppet brev: SVT har 352 313% i effektiv årsränta.

Med anledning av SVT:s inslag om branschen för korta lån och Folkia under förra veckan skriver Folkias grundare och VD, Hördur Bender, ett öppet brev till SVT.

SVT har i förra veckan gjort en ”granskning” av vår bransch och vårt företag. De angriper och kritiserar vår effektiva årsränta. Men kalkyler på små korta lån, av media kallade sms-lån, blir ofta mycket missvisande. Avsikten med våra lån är att de skall vara ett alternativ vid oväntade utgifter under en viss period.

När vi förklarade i inslaget hur effektiv årsränta beräknas på ett enmånaders lån, säger SVT att det ”inte är lätt för en vanlig människa att hänga med i sådana här resonemang”. Vi håller med om att begreppet effektiv årsränta kan vara svårt och därför skriver vi alltid tydligt på vår hemsida hur mycket man ska betala tillbaka (utryckt i kronor) om man lånar av oss. Däremot har SVT krånglat till det med begreppet effektiv årsränta, och ger i inslaget sken av att effektiv ränta är detsamma som nominell ränta.

Vi vill hjälpa SVT att berätta hur mycket effektiv årsränta de själva tar ut. Samtidigt hoppas vi förklara varför våra korta lån kan vara en bra sak.

Radiotjänst är ett dotterbolag till SVT, SR och UR med uppgift att driva in pengar för TV-licensen. Med SVT:s retorik skulle det säkert kallas en ”lukrativ affär”. Radiotjänst fakturerar oftast TV-licensen kvartalsvis då den kostar 519 kr per kvartal och har rätt att ta ut högre påminnelseavgift än vad som är brukligt, första gången 75 kr. Påminnelseavgiften måste betalas inom 15 dagar och ger därmed en effektiv årsränta på det förfallna beloppet på 2 569%. Om du inte betalar i tid får du en extra påminnelseavgift på 207 kr och ytterligare 15 dagars betalningstid vilket ger en effektiv årsränta på svindlande 352 313%. Sedan går ärendet till Kronofogden för indrivning.

Just detta har SVT inte tagit upp i sin granskning. Men däremot har vi nu – för att hjälpa alla som har tillfälliga problem med räkningarna – lanserat ett nytt lån för det svenska folket. Med 0% effektiv årsränta.

Vi erbjuder nya kunder lån upp till 5 000 kr i 30 dagar helt utan ränta och avgifter.

Vår förhoppning är att vi kan hjälpa några som fått oförutsedda utgifter att kunna betala Radiotjänst och SVT, och därmed slippa en effektiv årsränta på 352 313% och kanske en anmärkning hos Kronofogden.

Hördur Bender, grundare och VD, Folkia

Vid eventuella frågor, kontakta oss på telefonnummer 08-588 581 00.

Folkias lån:
Låna upp till 5 000 kr i 30 dagar utan avgift.
Effektiv årsränta: 0%.

Radiotjänst första påminnelse:
Låna 519 kr i 15 dagar.
Avgift 75 kr.
Effektiv årsränta: 2 569%.

Radiotjänst andra påminnelse:
Låna 519 kr igen i 15 dagar.
Avgift 207 kr.
Effektiv årsränta: 352 313%.

Prisexempel: Lånebelopp 5000 kr, uppläggningsavgift: 0, aviavgift: 0, nominell ränta: 0, effektiv ränta: 0, totalkostnad efter 30 dagar: 5000 kr. För mer information om hur du ansöker och övriga lånevillkor, besök www.folkia.se

Om Folkia

Folkia AS är ett norskt kreditmarknadsbolag med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Estland. Företaget grundades 2006 och omsätter idag över 100 miljoner norska kronor. Folkias huvudkontor är beläget i Oslo medan de flesta medarbetarna finns i Stockholm. Folkia erbjuder finansiella tjänster som underlättar vardagen för sina kunder.

www.folkia.se