Treehoo AB

Efter klimatkonferensens fiasko kan svensk lösning bli räddningen.

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 10:39 CET

Det svenska företaget Treehoo.com som har en sökmotor på Internet (som de som erbjuds av bl.a. Google eller Altavista) och också erbjuder fria e-post konton, satsar hälften av den vinst som görs på reklamintäkter samt försäljning av varor (bl.a böcker och musik) till att plantera skog i tredje världen. Nya träd är det effektivaste vapnet vi har för att banda upp koldioxid från atmosfären och dessa träd kan mycket väl vara lösningen på vårt klimatproblem.

Det största fiaskot i Köpenhamn är kanske just det att man inte ens uppnådde ett avtal för att skydda världens regnskogar, skogsavverkningen står nämligen för hela 20 % av världens utsläpp av koldioxid. En av de få saker man överhuvudtaget kom överens om var istället att ge bidrag på ca 70 miljarder kronor om året till utvecklingsländerna för att de ska kunna stå emot den torka samt andra effekter de kommer att drabbas av i klimatförändringens spår.

Internet omsätter i sin tur runt 2 450 miljarder kronor om året i reklam och försäljning, en siffra som jämfört med de 70 miljarder kronor som nämns ovan visar vilken potential den svenska idéen har i kampen för vår miljö. Med dessa summor skulle man inom något decenium kunna plantera tillräckligt med skog för att sänka halterna av koldioxid i atmosfären till de nivåer som fanns i början på 1800-talet, d.v.s. före den industriella revolutionen.

Treehoo.com, som i år utsets av Globe Forum till en av världens främsta miljöinnovationer, planterar sina träd i tredje världen och hjälper därmed även till att skapa arbetstillfällen i dessa länder. "Med vår idé kan folk hjälpa till att lösa klimatfrågan utan att behöva vänta på att världens politiker ska komma överens" säger företagets grundare Pedro Bentancour Garin, doktorand vid Stockholms Universitet, och tillägger "det enda man behöver göra är att byta sökmotor och e-post adress, något som faktiskt inte kräver några större uppoffringar".

Lösningen på klimatfrågan ligger alltså kanske närmare än vad många av oss tror, den ligger faktiskt inom räckhåll i din egen dators tangentbord.

Treehoo AB är företaget bakom webbportalen treehoo.com som investerar hälften av den vinst som görs på bl.a. reklam till att plantera träd i tredje världen för att sänka halten av koldioxid i atmosfären. Därmed kan nätsurfare från hela världen hjälpa miljön genom att använda Treehoo's sökmotor samtfria e-mail adresser. Sidans popularitet växer konstant och idéen har i år av Globe Forum utsetts till en av världens främsta miljöinnovationer i konkurrens med mer än 600 andra förslag.