Lind & Co

Efterlängtad bok om Amarone och vinerna från Valpolicella

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 09:00 CEST

I mitten av augusti kommer den fullmatade boken Amarone och vinerna från Valpolicella av vinskribenten Thomas Ilkjær, en av Nordens ledande experter på italienskt vin. Här har han tagit ett rejält grepp om Amarone och de tre ”syskonvinerna” Recioto, Valpolicella Ripasso och Valpolicella.

På sex av tio vinflaskor över 200-kronorsstrecket som säljs på Systembolaget står det Amarone på etiketten. Sedan 1996 har försäljningen av det kraftfulla Valpolicellavinet i Sverige ökat med chockartade 4000 procent.

Nu kommer äntligen en fullmatad bok om det populära vinet från Valpolicella i svensk utgåva.

– Amarone är en unik vintyp. När man slår ihop doft och smak, framställningsmetod och historia är det inte många andra viner som är lika speciella. Det är helt enkelt ett mycket intressant vin att sätta sig in i och berätta om. Men märkligt nog finns det nästan ingen uppdaterad och djupgående litteratur om det, och det tyckte jag var ett hål som skulle fyllas, säger Thomas Ilkjaer.

Ett av Ilkjærs huvudsyften med boken är att visa på den stora smak- och stilbredden bland Amaronevinerna. Beroende på de val som producenten gör vad gäller bland annat druvsorter, torkning, jäsning och lagring kan resultatet bli allt ifrån en körsbärsdoftande, söt fruktbomb till ett relativt stramt vin med doft av lack, läder och katrinplommon. Så den som har format sin uppfattning av Amarone utifrån några enstaka smakprover får sig alltså en tankeställare. Sex olika typer av Amarone identifieras och beskrivs vilket fungerar som ett viktigt pedagogiskt instrument för både nybörjaren och de inbitna Amaroneälskarna. Typindelningen kan användas som en kompass för att söka sig fram till nya upplevelser och favoritviner. I boken ingår också nerslag hos 70 Amaroneproducenter komplett med bedömningar och beskrivningar av deras viner.

Thomas Ilkjær skriver bland annat för den danska morgontidningen Politiken, danska magasinet Gastro och de svenska vintidningarna Dina Viner och Livets Goda. Ilkjær driver också den danska sommelierutbildningen Vinakademiet i Köpenhamn i samarbete med Vinkällan Dryckesutbildningar.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Wahlén/Kult pr
karin.wahlen@kultpr.se

För bildmaterial och recensionsexemplar, vänligen kontakta:

Jenni Brunn
jenni@lindco.se