Headweb AB

Efterlängtad iPad-version av Headweb lanseras idag

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 09:37 CET

Filmtjänsten Headweb tar ännu ett steg mot att finnas på alla uppkopplade enheter med skärm. Nu är det dags för iPad-versionen av den populära videobutiken på nätet.

Idag blir tjänsten tillgänglig för alla iPad-användare i Norden. Utvalda användare fick möjligheten att testa tjänsten redan förra veckan och nyheten spred sig snabbt. På bara några dagar fick Headweb tusentals önskemål om att betatesta.

Headweb har valt att bygga tjänsten som en webbapp i HTML 5 och kringgår därmed App Store. Användaren behöver inte ladda ner en app utan surfar istället enkelt in på headweb.com med den inbyggda webbläsaren och möts av ett iPad-anpassat gränssnitt. Känslan är ändå att det är en riktig app och betyget från testanvändarna har varit mycket gott. En särskilt omtyckt aspekt är att det går att se film överallt, t.ex. på resa. Kvalitén anpassar sig efter tillgänglig uppkopplingshastighet så det går bra att titta på filmerna över 3G-nätet.

- Vi tror att det här sättet att bygga webbtjänster kommer bli vanligare och vanligare. Att göra upplevelsen enkel och mer tillgänglig främjar filmkonsumtionen på nätet. Vi vill att Headweb ska fungera likadant på alla plattformar, med samma utbud och samma höga kvalitet, säger Headwebs grundare Peter Alvarsson.

Affärsmodellen är transaktionsbaserad, dvs. användaren hyr och har tillgång till en film under 24 timmar. Under hyrperioden kan användaren byta mellan olika enheter, man kan t.ex. välja att börja titta på sin iPad och sedan gå över till sin uppkopplade TV eller dator. Utbudet består av de senaste titlarna på dvd-toppen och många gamla klassiker. Headweb har idag över 6000 titlar i utbudet och de flesta av dessa är tillgängliga för iPad vid lansering.

För mer information, vänligen kontakta:

PR- & Marknadsansvarig Headweb

Matilda Hannäs

matilda.hannas@headweb.com

Om Headweb:

Headweb är en innovativ filmtjänst som erbjuder sina användare on-demand streaming av tusentals filmer på laglig väg. Tjänsten är användarvänlig och håller hög kvalitet på bild och ljud med ett snabbt växande utbud av film. Headweb fungerar i valfri webbläsare på PC, Mac, Linux, Boxee, iPad och Playstation 3. Headweb samarbetar bland annat med Sony Pictures, The Walt Disney Company, Paramount Pictures, Warner Bros., SF, Sandrew Metronome, Nordisk Film, Nonstop Entertainment, Noble Entertainment, Scanbox och Pan Vision.