Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Egalia måste få långsiktig finansiering!

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 09:01 CEST

Idag ordnar RFSL Stockholm ”Vuxen-Egalia” för att samla in pengar till Egalia, fritidshänget för hbt-ungdomar. Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand ställer upp som ”auktionsobjekt” och skänker en fika som går till högstbjudande.
- Det är ett innovativt arrangemang från RFSL Stockholms sida, men samtidigt är det lite sorgligt att de ska tvingas arrangera auktioner för att säkra Egalias framtid, säger Yvonne Ruwaida, oppositionsborgarråd (MP).

- Miljöpartiet kommer att vid en valseger se till att Stockholm stad ger Egalia långsiktig finansiering. Staden måste tydligt visa att verksamheten är viktig och stödja den ekonomiskt, antingen genom ett långsiktigt driftsbidrag, eller genom att besluta att kompetensen säkras på annat sätt, till exempel genom upphandling, säger Yvonne Ruwaida (MP).

- HBT-ungdomar mår psykiskt sämre än ungdomar generellt, Egalias verksamhet räddar liv. På Egalia arbetar man aktivt med att ge stöd till HBT-ungdomar, samtidigt som man även arbetar med kunskapsspridning och fortbildning till bland annat fritidsgårdar, avslutar Yvonne Ruwaida (MP).

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm