Allmänna arvsfonden

Egalia och Alzheimer Café - utsedda till Arvsfondens Guldkorn 2010

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 16:26 CET

Egalia, RFSL:s fritidshäng för HBTQ-ungdomar och Alzheimer Café som drivs av Ersta Diakonisällskap, är två av de ideella projekt som utnämndes till Arvsfondens Guldkorn 2010 vid en ceremoni i Stockholm på tisdagen.

Arvsfondsdelegationen utser varje år fyra Guldkorn – ideella projekt som med innovation och övertygelse gör Sverige möjlighetsrikare för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning.

Förutom Egalia och Alzheimer Café kan även det Malmöbaserade projektet Barn i väntan, en gruppverksamhet för barn till asylsökande, som drivs av biståndorganisationen Individuell Människohjälp och Värdshusprojektet, som drivs av Skellefteås Kulturförening för Levande Rollspel och Interaktiv Teater kan kalla sig Arvsfondens Guldkorn efter tisdagens prisutdelningen på Norra Latin i Stockholm.

Prissumman är 55 000 kronor per Guldkorn och pengarna ska användas till att sprida erfarenheter och metoder från projekten. Utmärkelsen delas ut för femte gången och går till projekt som fortsatt att skapa nya möjligheter även efter det att Arvsfondens finansiering av projektet upphört.

Bland tidigare Guldkorn kan nämnas:
• Barn- och Ungdomskulturhuset i Rosengård, Drömmarnas hus
• Elektra, Stiftelsen KFUM Söder Fryshuset
• Tyst teater, Sveriges Dövas Riksförbund
• Skoldatatek, Hjälpmedelsinstitutet
• Livskunskap i skolan, Föreningen Kyrka–Samhälle
• Musikteatern Freja, Föreningen autism i Jönköping

Arvsfonden är Sveriges viktigaste finansiär av projekt inom den ideella sektorn. 2009 fördelade Arvsfonden 478 miljoner kronor i stöd till 447 projekt som förnyar och utvecklar verksamhet för barn, unga och personer med funktionsnedsättning.

För filmer, pressbilder och mer information om vinnarna, gå in på: www.arvsfonden.se/guldkorn

Presskontakt: Hanna Hansson, tel: 070-249 39 70, e-post: hanna.hansson@arvsfonden.se