Moore To Be

Egenproducerat blev biljetten till Kina för artisten Frida Andersson

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2012 08:00 CEST

24-åriga singer/songwritern Frida Andersson sa upp sitt skivkontrakt och startade eget skivbolag där hon senaste släppte albumet ”Sister” tidigare i år. Nu åker hon till Kina för festivalspelningar inför tiotusentals människor.

Spelningar i Kina
Finlandssvenska singer/songwritern Frida Andersson är sin egen lyckas smed. Hon är, förutom artist och kompositör, även ljudtekniker och skivbolagsdirektör på sin egen label Casual Friday Music, och arbetet lönar sig. Nu reser hon och hennes musiker till Kina för två stora festivalspelningar.

Den 19 augusti spelar Frida Andersson på Qingdao International Beer Festival, en festival med cirka tre miljoner besökare varje år. Turnén fortsätter därefter till musikfestivalen Guiyang Yoga Midi Festival där Frida uppträder 23 augusti. Båda spelningarna väntas ha tiotusentals människor i publiken.

”Det känns otroligt spännande att få åka till Kina och spela.”, säger Frida. ”Jag ser fram emot det och hoppas att det kommer ge mig mycket”.

Kinaturnén kom på tal när Frida Andersson spelade på Musik & Media-mässan i finska Tammerfors i höstas. En representant från kinesiska produktionsbolaget Live Nation såg Frida spela och älskade det han hörde. Direkt efter spelningen frågade representanten om Frida ville spela på festivaler i Kina. Det ville hon, såklart. Kinaturnén väntas nu bli startskottet för Frida Anderssons framgångar på den asiatiska musikscenen.

Sa upp skivkontraktet för att bli ”sin egen”
Tidigare var Frida Andersson signad på skivbolaget Cosmos Music Group. Hennes debutalbum ”Busy Missing You” gavs ut 2010 i Sverige, Finland, Kanada och Polen.

Men Fridas längtan efter att få vara ”sin egen” var för stark. Våren 2011 valde hon därför att säga upp sitt skivkontrakt och starta sin egen label Casual Friday Music.  Under följande sommar hyrde Frida en studio där hon spelade in och producerade sitt andra studioalbum ”Sister” på egen hand. Den 18 januari i år släppte Frida Andersson sitt album ”Sister” på egna skivbolaget och gjorde en bejublad releasespelning inför ett fullsatt Södra teatern i Stockholm.

Recensioner av "Sister":

Frida Anderssons officiella hemsida:
www.fridaandersson.fi

Kontakt: