Ehandel.se

Ehandel.se startar kompetensdagen eCademy i Borås

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2016 11:29 CEST

Textile Fashion Center

10 maj på Textile Fashion Center i Borås

E-handelsbranschen växer med 15-20 procent varje år. Detta oavsett omvärldens ekonomiska klimat. Digitaliseringen har kallats en naturkraft och den går inte att stoppa.

Den 10 maj klockan 8:30 kommer Sveriges ledande branschtidning om e-handel, Ehandel.se, tillsammans med flera lokala aktörer i Borås att lägga grunden för ett unikt möte mellan e-handelsbolag och studenter. Studenter med en mycket ljus framtid eftersom de har digital kompetens och kunskap inom e-handel.

Kompetensdagen eCademy

Kompetensdagen som fått namnet eCademy välkomnar e-handlare, studenter, e-handelsleverantörer och utbildare till frukost, mingel och inspirationsföreläsningar. Deltagarna kommer att ha möjlighet att nätverka och ta del av föreläsningar av nyckelpersoner i branschen.

eCademy ska bli samlingsplatsen för allt inom e-handel och målet är att anordna dagen årligen. Fokus den 10 maj kommer att ligga på gapet mellan utbildning och arbetsliv och vad vi alla kan göra för att minska detta.

Gapet mellan utbildning och arbetsliv

Samtidigt som e-handlare kämpar varje dag med att skala upp sin verksamhet finns det ett område där man stöter på ett ibland olösligt problem. Kompetensen finns i många fall inte där ute. Branschen, som är en kombination av logistik, detaljhandel och digital marknadsföring, har helt nya krav på medarbetarna. Samtidigt finns det de som utbildats inom e-handel men ändå inte får jobb, vilket kan tyckas är konstigt.

- I princip alla större e-handelsföretag kämpar med att ta in rätt kompetens samtidigt som vi ofta möter utbildade som står utan jobb. Vi vill med eCademy samla alla för att koppla ihop kompetensen med företagen samtidigt som vi tillsammans kan lägga en plan för framtiden, säger Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se.

Framtidens handel kommer vara helt digital, oavsett om den sker i butik eller på nätet, och vi kommer att behöva massor med utbildningar inom e-handelns många spännande områden. Logistikexperter med inriktning på e-handel, programmerare med förståelse för onlinehandel och digitala marknadsförare med expertis inom e-handel är bara några av de yrkesroller som kommer att efterfrågas i framtiden.

Borås är den självklara platsen

Varför Borås? frågar du. Självklart Borås, skulle vi säga. Den gamla postorderstaden, med aktörer som Halens, Ellos med flera, har nu ställt om till att bli framtidens e-handelsstad. I denna omställning har flera lokala aktörer som Svensk Digital Handel och E-handelsstaden Borås insett hur viktigt det kommer att vara med utbildningar inom e-handel. Borås har kämpat för och under det senaste året lyckats locka till sig flera e-handelsutbildningar. Vi ser fram emot att stärka denna utveckling ytterligare med eCademy den 10 maj.

Kontakta oss gärna för mer information:

Sanna Thurdin
Eventchef på Ehandel.se
Mail: sanna@ehandel.se
Tele: 0708-12 30 95

Michael Wictor
VD på Ehandel.se
Mail: michael@ehandel.se
Tele: 0707-36 71 74

Ehandel.se har bevakat branschen sedan 2009 och är idag den största facktidningen på nätet inom detalj- och e-handel. Vi bedriver egen analysverksamhet med hjälp av våra verktyg Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics som analyserar trafik och e-handelsdata direkt från över 300 riktiga e-handlares egna statistikverktyg. Vi driver även en populär konferens om e-handel vid namn Emeet som tar plats i Helsingborg, Göteborg och Stockholm.