Elektriska Installatörsorganisationen EIO

EIO kräver av regeringen: "Stoppa elbränderna - inför elektrikerlegitimation"

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 21:16 CET

Nästan 6 000 bränder orsakades av bristande elinstallationer förra året, visar statistik från Svensk Försäkring. Det innebär att närmare var femte brand är orsakad av el. Människor dör och skadas, familjer får se sina bostäder brinna ned och värden för många miljoner går upp i rök. Flertalet av dessa bränder hade troligen kunnat undvikas om behöriga elektriker utfört installationerna.

- Oberoende besiktningsmän rapporterar om montage av flera hundra grader varma spotlights för nära brännbart material, jordade uttag som saknar anslutning till jord och hela villor med felaktiga och farliga elinstallationer. Det är skrämmande och farligt, säger Jan Siezing vd för Elektriska Installatörsorganisationen EIO.

Elsäkerhetsverket har föreslagit ett nytt individuellt behörighetssystem för elektriker, en sorts elektrikerlegitimation. Frågan ligger nu på energiminister Anna-Karin Hatts bord, men det är ännu oklart hur regeringen ställer sig till att öka elsäkerheten i Sverige. Genom att snabbt utreda de luckor som finns i förslaget och sedan klubba igenom det kan regeringen minska problemet med dåligt utförda elinstallationer.
- Dagens behörighetssystem är föråldrat och svårbegripligt för privatpersoner som beställer elektrikertjänster. Vi kräver att regeringen tar ställning för säkrare elinstallationer och snarast inför en elektrikerlegitimation, säger Jan Siezing.

Elsäkerhetsverkets förslag innebär att utbildning och kompetens knyts till den enskilde elektrikern och som bevis för detta kan en elektrikerlegitimation utfärdas. Konsumenterna kan då avgöra om en elektriker är behörig att utföra elinstallationen. Samtidigt blir det tydligare vem eller vilka som kan ställas till ansvar om något går fel.
- Elsäkerhetsutvecklingen på hemmafixarmarknaden har sedan flera år gått åt fel håll. En ökande mängd tillgängligt elinstallationsmaterial via byggmarknader och hemmafixarbutiker har skapat en uppsjö av felaktiga och farliga elinstallationer. Myndigheterna måste ta ställning för att öka elsäkerheten, avslutar Jan Siezing.

Läs om EIO:s krav på elektrikerlegitimationskravet på SVT Debatt:

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Siezing, vd för Elektriska Installatörsorganisationen, 070-532 10 18, jan.siezing@eio.se
Henrik Nygård, kommunikationschef för Elektriska Installatörsorganisationen, 070-529 75 83, henrik.nygard@eio.se

Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag. Vi har 2.600 medlemsföretag med sammanlagt 25.000 anställda som omsätter 28 miljarder kronor.
EIO:s huvuduppgift är att hävda medlemsföretagens gemensamma intressen och verka för elteknikbranschens utveckling.Vi bedriver lobbyverksamhet och opinionsbildning samt är remissinstans i viktiga frågor som rör elteknikbranschen.
EIO träffar kollektivavtal för sina medlemsföretag.

www.eio.se - info@eio.se