Idus förlag

"Eirin av Hagall" av Carina Boysen

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 16:06 CET

En historisk odyssé av brinnande kärlek, ond bråd död och falskspel i bronsålderns Båstad.

Eirin av Hagall är en ny historisk roman av författaren Carina Boysen. Den utspelar sig i dagens Båstad på Bjärehalvön under bronsåldern och följer den unga medicinkvinnan Eirin av Hagallstammen.

"Eirin hade känt förändringen i varenda del av sin kropp, den skulle komma och den skulle vara skoningslös. Alla tecken som gudarna skickat hennes väg tydde på att det handlade om någon i hennes närhet, frågan var bara vem eller vilka?"

– Det är alltid fantasieggande att ta en historisk plats, händelse och breda ut historien omkring den. Befinner man sig i Båstad kan man faktiskt vandra vid gravhögarna precis som Eirin och se samma saker som hon kunde. Mycket av det som Eirin upplever skulle precis lika gärna hända i dag då motiven som driver människorna till dessa handlingar fortfarande är detsamma. Likaså är tankar och känslor i mångt och mycket detsamma nu som för 2500 år sedan, säger Carina Boysen.

Carina Boysen är, förutom författare, lärare och historieentusiast. Hon bor i Båstad men är uppvuxen i Kungsbacka. Förutom familjen och skrivandet så ägnar Carina Boysen mycket tid åt fotbollen. Hon sitter i styrelsen för Hallands Fotbollsförbund och är kursinstruktör i fotboll.

Carina Boysen
070 53 95 979

För recensionsexemplar, vänligen kontakta:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.