biogas.se

Ekblom testsnabb för Team Biogas.se

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2009 10:36 CEST

Fredrik Ekblom satte femte bästa tid under torsdagens officiella test på Falkenberg.
45,974 är sex tiondelar efter bästa tid.
- Nu gäller det att hålla fullt och se till att hänga kvar i övre skiktet i morgondagens kval och race, säger han.

Första testpasset under gårdagens test inleddes på blöt bana, men Ekblom och Olsson genomförde hårda testprogram i strikt regi med teamets två klimatsmarta biogasdrivna VW Scirocco.
- Eftersom vi inte har testat här tidigare så var det förstås väldigt mycket att göra under torsdagen. Men jag lyckades sätta några bra varv med nya däck i slutet av dagen. Det är förstås kul att synas i övre halvan av tabellen, men vi har lite kvar att jobba med för att vara snabba i race också, säger Fredrik Ekblom.

Patrik Olsson satte femtonde bästa tid undet testet.
- Vi testade olika set-ups under gårdagen, men jag är inte orolig, vi jobbar vidare och kommer att få till det. Man ser här hur otroligt hårt det är i STCC, det skiljer inte många tiondelar mellan bästa och tionde tid, säger han.

Tiderna, totalt, Officiellt STCC-test, Falkenberg:
1) Robert Dahlgren, Polestar Racing, 45,351
2) Tommy Rustad, Polestar Racing, 45,688
3) Richard Göransson, WestCoast Racing, 45,720
4) Thed Björk, Flash Engineering, 45,943
5) Fredrik Ekblom, Biogas.se, 45,974
6) Pontus Mörth, CMS/NFA, 46,039
7) Mattias Andersson, MA:GP/IPS, 46,102
8) Johan Kristoffersson, KMS, 46,125
9) Robin Rudholm, WestCoast Racing, 46,131
10) Andreas Simonsen, CaWalli, 46,161
11) Roger Eriksson, CMS/NFA, 46,163
12) Tomas Engström, Engström Motorsport, 46,187
13) Johan Stureson, MA:GP/IPS, 46,191
14) Jan Nilsson, Flash Engineering, 46,275
15) Patrik Olsson, Biogas.se, 46,503
16) Viktor Hallrup, Cawalli, 46,659
17) Dick Sahlén, Cawalli, 46,696
18) Viktor Huggare, Huggare Racing, 46,973
19) Tony Johansson, G-Rex Sweden, 47,359
20) Claes Hoffsten, Team Meca, 47,938

För mer information, kontakta Ulrika Freidlitz, PR-chef E.ON, tel 0702-670 202 e-post ulrika.freidlitz@eon.se, Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Tobias Johansson, teamchef Biogas.se, tel 0705-866 020.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 2 maj till 26 september. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se