Olof Palmes Internationella Center

Ekéus och Hammarberg om EU:s minoritetspolitik

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 09:30 CET

Situationen för minoriteter i Europa är svår och diskrimineringen är utbredd. Om det talar Rolf Ekéus, tidigare OSSE:s högkommissionär för nationella minoriteter, och Thomas Hammarberg, Europarådets kommissionär för mänskliga rättigheter, på ett seminarium den 1 februari.

FN, EU, Europarådet och Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) jobbar mer och mer med minoritetsfrågor. Regeringar ges rekommendationer, övervakas från internationella organ och domstolar, och förutsätts förbättra läget. Men bilden störs av främlingsfientliga gruppers frammarsch i Europa. Hur ser verkligheten ut och vad kan göras?

Under seminariet medverkar även Olof Kleberg, vice ordförande i Svenska OSSE-nätverket, Anna-Karin Lundin, regeringsråd, Ingmar Karlsson, författare, tidigare ambassadör, Irka Cederberg, journalist, Gunno Gunnmo, vice ordförande Roma-delegationen, Nina Rosita Florin, och Tone Tingsgård, vice ordförande i OSSE-delegationen.

Tid: Måndagen den 1 februari kl 12.30-16.45
Plats:
ABF-huset, Sveavägen 41
Fri entré!
Ingen föranmälan – Välkommen!
Arrangörer:
OSSE-nätverket, Palmecentret och ABF Stockholm.

Laila Naraghi
070- 66 00 515
laila.naraghi@palmecenter.se

Om Olof Palmes Internationella Center (Palmecentret)