Jane Wikström AB

EKOLOGISK BOMULL SOM FÄRGAR SIG SJÄLV!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2007 15:48 CET

Den färgväxande bomullen har sin färg redan på plantan och behöver därför inte färgas med några kemikalier – ekonomiskt och utvecklingsmässigt hållbart.

Jane Wikström, designer med mer än 40 år i branschen, brinner för den färgväxande bomullen och säger: ”Själva vetskapen om att de milda färgerna finns i bomullen när den skördas gör den vacker. Man fascineras av att den blir mörkare i de första tvättarna och gläds åt att det beror på att inga kemikalier tillsatts för att fixera färgen.”

I Jane Wikströms monter på Style at Stockholm, C19:09, kan du se en kollektion skapad i färgväxande
bomull. Med unika screentryck, ränder i färgad bomull och kvalitéer där bomullen kombineras med andra fiber skapas variation. Den färgväxande bomullen är dock ingen ny uppfinning – bl.a. inkaindianerna använde den i sina textilier. Förädlad för industriell produktion har bomullen funnits på marknaden i drygt 10 år – men det är först nu, med snabbt ökande miljökrav från kunder och modebransch som den färgväxande bomullen verkligen har potential att i grunden förändra produktionsprocessen.

Kontakt:
För mer pressmaterial eller bilder kontakta Anna Hansen, 0704 60 46 85, som finns i monter C19:09 under hela Style at Stockholm-mässan eller kika in på www.janewikstrom.com/press.htm

Jane Wikström, deigner med mer än 40 år i branschen, har två gånger mottagit Svensk Forms utmärkelse för ”Utmärkt svensk form”. Under sjuttio- och åttiotalen blev hon känd som hela Sveriges velourmamma genom sitt arbete med sköna kläder i naturmaterial för livets alla skeden. Idag brinner Jane för den färgväxande bomullen och arbetar så långt d går i den och andra ekologiska och miljöanpassaade material. Tillsammans med dottern Anna strävar hon efter att företagts kollektioner år 2010 ska vara 100% miljöanpade.