Spring Wine & Spirits

Ekologisk nyhet på Systembolaget - Notre Dame de Cousignac Ventoux Organic

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2013 08:00 CEST

Det senaste ekologiska tillskottet i Systembolagets fasta sortiment heter Notre Dame de Cousignac Ventoux Organic. Detta franska, röda vin passar bra till en höstgryta eller charkuterier.

Detta vin har en fruktig, saftig doft med toner av röda och mörka bär, viol, örter och mineraler. Smaken är ungdomlig, frisk, mjuk, bärig och kryddig med inslag av blåbär, plommon, hallon, lakrits/viol, svartpeppar samt örter. Bra syra och mjuka fruktiga tanniner avrundar detta lättsamma vin.

Notre Dame de Cousignac Ventoux Organic passar lika bra till sommarens grillrätter som de mustiga höstgrytorna, lammbroschetter, anka med gröna oliver, flapsteak med grönsaker, patéer och charkuterier, paëlla, majskyckling med provencalska kryddor.

Notre Dame de Cousignac ligger i området Ardèche på Rhôneflodens västra sida, mitt emot Châteauneuf-du-Pape. Egendomen går tillbaka till år 1780.  Den omfattar 60 hektar vinodling, till 100 procent ekologiskt certifierad.  Sedan sju generationer har familjen Pommier skött vinfälten; idag drivs egendomen av Raphaël Pommier, i samarbete med Ogier. Raphaël är passionerat hängiven ekologisk odling.

Notre Dame de Cousignac Ventoux Organic | Ursprung: Frankrike, Rhône, AOP Ventoux | Producent: Notre Dame de Cousignac | Druvor: Grenache Noir 70%, Syrah 30% | Årgång: 2012 | Alk: 14% | Vol: 75cl | Art.nr: 2406 | Pris: 70kr

För mer information, vänligen kontakta;

Elizabeth Pezon, produktchef på Spendrups Vin, tel 076-819 26 15, elizabeth.pezon@spendrupsvin.se

www.spendrupsvin.se

Spendrups Vin importerar, säljer och marknadsför vin. Företaget har 20 medarbetare och är ett helägt dotterbolag inom Spendrups dryckeskoncern. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har vinbolaget vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spendrups Vin representerar idag ett 70-tal vinproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat E & J Gallo Winery, McPherson, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann och Frescobaldi.