Coop

Ekologisk odlad lax

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2003 09:16 CEST

Från och med vecka 39 finns det för första gången ekologiskt odlad lax att köpa i butiken. I sam-arbete med det norska laxföretaget Coast Seafood och Hörviks Rökeri AB kan Coop Sverige erbjuda kunden ett ekologiskt alternativ till den konventionellt odlade laxen.

- Det har varit oerhört spännande och lärorikt att få jobba med ett avgränsat projekt som lett till att vi tagit ytterligare ett steg mot ekologisk nytta, säger Anne Göransson, inköpschef Egna Varumärken färskvaror Coop Sverige.

Coop Sverige genomför projektet tillsammans med det norska laxföretaget
- Coast Seafood samt Hörviks Rökeri AB. Projektet är Norges första ekologiska laxodling som uppfyller reglerna för Krav-godkännande. Odlingsplatsen är ön Senja i Nordnorge, strax norr om Narvik där det mycket rena och kalla vattnet medför mindre risk för laxsjukdomar. Coop Sverige har exklusivitet på hela volymen och lanserar produkten under varumärket Änglamark i Coop Konsum och Coop Forum. Slutförädling (gravning/rökning samt skivning) görs av Hörviks Rökeri utanför Sölvesborg.

-Trots att det har tagit sex år från idé till färdig produkt, är vi glada att vi till slut kunnat påverka en hel näring att rikta ögonen mot en god ekologisk lösning, säger Mikael Robertsson, miljöchef Coop Konsum.

Änglamarks ekologiska lax är antingen gravad, kallrökt eller varmrökt och konsumentpriset beräknas hamna på några kronor högre per paket jämfört med konventionell produkt.

Varför är det så bra med ekologisk fiskodling?
Fördelarna är många, här är några:
· KRAV-märkt odlad fisk får naturligt foder
· KRAV-godkänd fiskodling hushållar med naturresurserna på ett bättre sätt · KRAV-godkänd fiskodling har en mindre påverkan på miljön · KRAV-godkänd fiskodling tar större hänsyn till fisken

Ytterligare upplysningar/bilder
Anne Göransson, inköpschef Egna Varumärken färskvaror Coop Sverige, 08- 743 28 65
Ulrika Ekström, presschef Coop Sverige 08-743 15 83, 0703-98 54 52