Bättre Värld AB

Ekologiska oblater till Svenska kyrkan i Vadstena

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2016 11:32 CEST

Det ekologiska surdegsbageriet Vadstena Bröd har börjat leverera oblater till Svenska kyrkan i Vadstena.

Det var i höstas som kyrkoherde Torbjörn Ahlund tog kontakt och frågade ifall det skulle gå att göra ett lokalt och ekologiskt nattvardsbröd. Efter en tids utprovning är nu leveranserna igång. De KRAV-märkta oblaterna bakas i Vadstena Bröds hemmabageri. Vetet och rågen kommer från Öjeby gård utanför Linköping. Tack vare de korta avstånden mellan bageri och kyrka sker leveranserna per cykel eller med apostlahästarna.

Uppdraget i sig är förstås mycket roligt och hedersamt – samtidigt känns det lite pikant att som utpräglat surdegsbageri börja baka osyrat bröd.

Vadstena Bröd vill vara med och verka för att göra världen bättre. Genom att driva ett ekologiskt bageri bidrar företaget till ökad biologisk mångfald och ett jordbruk fritt från konstgödsel. Vadstena Bröd arbetar även med att inspirera andra till mera miljökloka och hållbara val. Främst sker detta genom veckovisa miljötips på hemsidan www.battrevarld.nu