Ekohygien

Ekologiskt myggmedel – effektivt utan gifter!

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2009 16:55 CEST

Håll blodsugare och andra insekter på avstånd utan giftiga och miljöskadliga ingredienser. Mosimix från Essential Care innehåller inga bekämpningsmedel eller andra kemikalier. Oljan är 100% ekologisk, kontrollerad och godkänd av brittiska Soil Association och effektiv mot stickande och bitande insekter.

Essential Cares insektsolja är mycket dryg och har en frisk citrusdoft - behaglig för människor men inte för insekter - och består av ekologiska oljor av:

• citrongräs - utvunnen ur naturligt aromatiskt gräs från Indien där det är vanligt både i medicin, matlagning och för att hålla insekter borta
  • engelsk pepparmynta, timjan och lavendel

Med en bas av kallpressade ekologiska oljor av grekiska oliver, macadamianöt och sesam ger Mosimix huden näring och håller den mjuk och fri från bett!

Mosimix innehåller inga bekämpningsmedel eller andra kemikalier. Med sina 100% ekologiska aromatiska oljor är den ofarlig för barn, gravida och ammande och orsakar inga miljöfarliga utsläpp. Smörj in på utsatta kroppsdelar som tex anklar, handleder och hals - så ofta du vill! Oljan håller såväl myggor som knott på avstånd, och minskar risken för fästingangrepp.

Mosimix från Essential Care är 100% ekologisk, kontrollerad och godkänd av brittiska Soil Association - striktast i världen vid ekologisk certifiering av hygienvaror. Certifieringen garanterar att tillverkningen håller ekologisk standard och att varan är helt fri från mineraloljor och andra petroleumprodukter, syntetiska doft- och färgämnen, parabener och många andra vanliga kemikalier.

70 ml c:a-pris 125 kr

För info om återförsäljare eller mail-order: 0456-150 75, info@ekohygien.se eller www.ekohygien.se

Ingen av följande ingredienser är tillåtna i produkter som är certifierade av Soil Association: Syntetiska doft- eller färgämnen, cocamide DEA/MEA, cocomidopropyl-betaine, dimethichone (eller silikon), methyldibromo glutaronitrile, parabener, paraffiner, petroleumoljor eller petrokemiska produkter som butylenglykol, mineraloljor, polyethylene glykol (PEG), propylenglykol, sodium lauryl(eth) sulfat (eller andra sulfater), oljor baserade på lösningsmedel, Dia/Imidazolidinyl urea, TEA, triclosan, DEET, Autin, m.fl.

Fotnot: Aromatiska oljor skall alltid prövas på ett litet hudområde för att testa att man inte är allergisk mot någon av örterna i produkten.

Essential Care är Storbritanniens ledande varumärke för genuint ekologisk hud-, hår- och kroppsvård för vuxna och barn. De har kommit att bli en föregångare med sitt exklusiva sortiment som tillverkas för hand av kallpressade, rena, ekologiska växtoljoroch biodynamiska örter.

Företagets grundare, Margareth Weeds, har, för varje produkt, skapat en unik formula som bygger på hennes kunskaper om aromaterapi och örtmedicinsk hudvård. Alla produkter i sortimentet har ekologisk certifiering av brittiska Soil Association.

Essential Cares sortiment distribueras i Sverige av Ekohygien och finns att köpa i välsorterade hälsokostaffärer, webbutiker och på www.ekohygien.se