LivsHälsa AB

Ekologiskt Tulsi-te - helig basilika nu i Sverige

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 20:59 CEST

Egenskaper hos Tulsi

• Upprätthåller mental och fysisk hälsa
  • Bidra till vitalitet och antistress
  • Bidra till immunsystemets normala funktion

Tulsi finns i 4 sorter i lösvikt och tepåsar
  • chai
  • naturell
  • ingefära
  • grönt te

Anti-stress egenskaper
Helig basilika är traditionellt förknippat med anti-stress egenskaper. Den anses kunna bidra till kroppens förmåga att motstå och hantera stress. En studie publicerad i Indian Journal of Pharmacology 1991 pekade ut helig basilika effektiv i lindring av stress. Nedan hittar du referenser till forskning på Tulsi.

Högupplösta bilder finns.

Pärlan Fritz
parlan.fritz@livshalsa.se

Referenser

• Agrawal, Randomized placebo-controlled, single blind trial of holy basil leaves in patients with noninsulin-dependent diabetes mellitus, Int J Clin Pharm and Ther, 2001.
  • Devi, Radioprotective, anticarcinogenic and antioxidant properties of the Indian Holy Basil, Ocimum sanctum (Tulsi), Ind J Exp Biol, 1999.
  • Singh, Evaluation of the gastric antiulcer activity of fixed oil of Ocimum sanctum (Holy Basil), J Ethnopharmacology, 1997.
  • Singh, Evaluation of anti-inflammatory activity of fatty acids of Ocimum sanctum fixed oil, Ind J Exp Biol. 35:380-383, 1997.
  • Devi et al, Modulation of glutathione and antioxidant enzymes by Ocimum sanctum and its role in protection against radiation injury, Indian Journal of Experimental Biology, 1999.
  • Sharma et al, Anti-cataract activity of Ocimum sanctum on experimental cataract, Indian Journal of Pharmacology, 1998
  • Sethi et al, Evaluation of Hypoglycemic and Antioxidant Effect of Ocimum Sanctum, Indian Journal of Clinical Biochemistry, 2004.
  • Tulsi - The Herb of Life. Organic India.
  • Sacred basil – an Ayurvedic adaptogen. Hans Wohlmuth. Diskuterar traditionell användning och moderna studier.
  • Holy Basil (Tulsi) Herb Profile. Botanical.com.
  • Holy Basil (Ocimum sanctum). DiabetesHealth, Laura Shane-McWhorter, PharmD, BCPS, FASCP, BC-ADM, CDE. Diskuterar helig basilika och dess eventuella värde vid diabetes och besläktade sjukdomar.
  • T. Juntachote och E. Berghofer, Antioxidative properties and stability of ethanolic extracts of Holy basil and Galangal, doi:10.1016/j.foodchem.2004.04.044.
  • T. Juntachotea et al, Antioxidative effect of added dried Holy basil and its ethanolic extracts on susceptibility of cooked ground pork to lipid oxidation, doi:10.1016/j.foodchem.2005.09.033
  • Aromatic fried rice with vegetables and holy basil leaves. BBC. Wok med helig basilika.

LivsHälsa tillhandahåller utvalda ekologiska hälsoprodukter och tjänster inom hälsa utifrån ett helhetsperspektiv. LivsHälsa är även grundade av eko-märket DRAKENS gröna örtte samt eko-yogamärket MY SPIRIT. www.myspirit.se