American Express

Ekonomiklass knappar in på lågprisflygbolagen

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2004 10:36 CEST

Svenska affärsresenärer väljer i allt högre utsträckning bort de dyrare flygalternativen. Trots ökande konkurrens från lågprisflygbolag är det framför allt de traditionella flygbolagens ekonomiklass som ökar. Det visar American Express kvartalsundersökning, European Corporate Travel Index.

Sedan 2001 har inte mindre än 40 nya lågprisflygbolag startats i Europa. Men trots en ökad tillströmning av passagerare finns det tecken på att marginalerna minskar för lågprisflygbolagen, enligt American Express senaste undersökning.

Efter en lång period av kraftiga prisfall börjar de svenska flygpriserna nu att plana ut. Det gäller såväl för de traditionella bolagens ekonomiklasser som för lågprisbolagen, enligt undersökningen.

- I Sverige, som är en av de mest konkurrensutsatta flygmarknaderna i Europa, har man nu kommit till en smärtgräns där det helt enkelt är svårt att sänka priserna mer. Det säger Thomas Engelhart, chef för American Express/Nyman & Schultz Supplier Relations Group EMEA.

Att flyga i affärsklass till destinationer inom Västeuropa blev däremot billigare under första kvartalet. Priserna föll då med 14 procent, jämfört med föregående kvartal, delvis som en följd av att svenska affärsresenärer i allt högre grad väljer ekonomibiljetter.

Samtidigt har intresset för att bo på hotell börjat återvända överlag i Europa. I Sverige är det främst hotell i mellanprisklassen som gynnats av fler gäster under våren. Inom detta växande segment har man till och med kunnat höja priserna, även om det fortfarande är en bit kvar till fjolårets nivåer.

American Express European Corporate Travel Index
ECTI – European Corporate Travel Index, är en undersökning av resor till och från Europa som visar på resvanor, priser och trender i resebranschen. Undersökningen baseras på listpriser, d v s de priser som finns i de bokningssystem som resebyråer använder. Priserna kontrolleras kontinuerligt och publiceras en gång per kvartal av American Express. Syftet är att ge europeiska företag en indikation över pristrender i resebranschen som de kan använda som ett effektivt verktyg att följa upp sina egna resekostnader med.

Om American Express
American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har 87 000 anställda och 50 miljoner kortkunder världen över.
I koncernen ingår American Express Global Corporate Services som hjälper företag att sänka sina reserelaterade kostnader genom bättre inköp och mer effektiv administration före, under och efter resan. Vi erbjuder också effektiva betal- och inköpssystem med hjälp av produkterna Corporate Card respektive Corporate Purchasing Card. I Sverige är American Express/Nyman & Schultz den största affärsresebyrån på marknaden.

För mer information om American Express Corporate Travel Index, kontakta:
Thomas Engelhart, American Express/Nyman & Schultz
Direkt: 08-429 59 31