KlimatSmart.se

Ekosvensson.se tilldelas 50.000 kr av Bixia Miljöfond

Pressmeddelande  •  2011-10-31 07:13 CET

På Hem & Villa mässan i Göteborg den 27 oktober tilldelades Ekosvensson.se 50.000 kr av Bixia Miljöfond.  Pengarna ska gå till att undersöka hur ett vanligt 70-tals hus kan bli självförsörjande på hushållsel och värme från förnybara källor.

Kan en alldeles vanlig 70-tals villa bli självförsörjande på hushållsel och värme från förnybara källor? Det är en av många frågor som projektet Ekosvensson.se ska försöka svara på.

- Det ska bli otroligt spännande att se hur långt vi kan komma – och till vilken kostnad, säger Jens Ljunggren.

Ekosvensson, dvs. Jens och Gita Ljunggren, bor i en av Sveriges allra vanligaste villor. En 1,5 plans villa på 150 kvm från 1976, utan källare, med mexitegel, träfasad och direktverkande el. Idag har paret en luftvärmepump som minskar energiförbrukningen markant, men de producerar varken el eller värme själva.

- Vår stora förhoppning är att hitta kostnadseffektiva lösningar som vi själva och alla andra med ett liknande hus kan använda sig av, berättar den andra initiativtagaren, Gita Ljunggren.

Stödet på 50.000 kr från Bixia Miljöfond gör det möjligt för Ekosvensson-familjen att anlita experter som ska stå för själva arbetet. De ska ta reda på i hur hög grad och till vilken kostnad som familjen kan bli självförsörjande.

Eftersom familjen bor i ett vanligt villaområde finns det begränsningar för vad som är praktiskt möjligt. Exempelvis blir det nog svårt att använda vindkraft när grannhusen ligger så nära.

- Det vore roligt, men vi har inte stora förhoppningar om att det finns en passande vindkraftslösning. Däremot gissar vi att vi kommer att installera både solceller och solfångare, avslutar Jens Ljunggren.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ekosvensson.se är ett projekt och en sajt som syftar till att utforska hur man kan leva mer miljövänligt i ett alldeles vanligt svenskt hus. Hjärtat i sajten är en blogg. I denna får omvärlden följa en familj som bor i ett vanligt 70-talshus utanför Örebro på deras resa mot ett mer miljövänligt liv och leverne. Bloggen syftar till att förenkla för och inspirera alla Sveriges övriga villaboende till ett grönare liv.

Ekosvensson.se är ett initiativ från Klimatsmart Sverige och dess grundare Jens Ljunggren samt hans fru Gita Ljunggren. Klimatsmart Sverige driver sedan 2007 även hemsidan KlimatSmart.se som hjälper privatpersoner och företag att hitta klimat- och miljövänliga produkter och tjänster.

För ytterligare information se www.ekosvensson.se eller kontakta Jens Ljunggren på 019-10 15 90.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom