Ekoweb

Ekoweb.nu gör Sveriges största tidning om ekologiskt

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2010 12:24 CET

Med en upplaga på 83 000 blir ”Affärstidningen för ekologisk produktion”, Ekoweb.nu, den största ekologiska skrift som någonsin givits ut i Sverige.

- Ekologisk odling är jordbrukets ”Hard Core”. Vi bjuder på några av de tuffaste producenterna, lite av den bästa tekniken och några av de smartaste lösningarna i vår nya tidning, säger Cecilia Ryegård, redaktör.

Den 10 och 11 november nådde Ekowebs nya tidning ut till 83 000 läsare inom jordbruksbranchen. Ekoweb.nu – Jordbrukets affärstidning för ekologisk produktion blir därmed den skrift med ekologiskt tema med störst upplaga någonsin i Sverige.

- Ekoweb.nu har följt utvecklingen på den ekologiska marknaden i 12 år. Vi tycker att det är dags för en tidning för de jordbruksproducenter som är intresserade av ekologisk produktion, de blir allt fler. Många av våra reportage intresserar även konventionella jordbrukare och därför väljer vi att gå ut brett till alla registrerade jordbruksföretag i Sverige, säger Cecilia Ryegård, som är redaktör för Ekoweb.nu.

Tidningen Ekoweb.nu planeras med två nummer under 2011, och ges ut i samarbete med tidningen Jordbruksaktuellt. Ekoweb.nu står för redaktionellt innehåll och annonsförsäljning, Jordbruksaktuellt för produktion och distribution.

- Vi finns för att jordbruksföretagaren ska kunna läsa om vad som säljer i dag och i morgon och kunna följa hela marknaden, från mylla till hylla, säger Cecilia Ryegård.

Tidningen innehåller artiklar om produktion, teknik och företag inom ekologiskt jordbruk. Målgruppen är alla lantbrukare och företag i jordbruksbranschen med intresse för ekologisk produktion.

- Ekologisk produktion är jordbrukets ”Hard Core”. Det är stentuffa odlings- och produktionsvillkor. Riskerna är högre och felplanering slår skoningslöst. Det är de bästa producenterna som lyckas. I våra reportage bjuder vi på några av de tuffaste producenterna, lite av den bästa tekniken och några av de smartaste lösningarna, säger Cecilia Ryegård.

Ekoweb.nu är opolitisk, oberoende och privatägd. Ekoweb.nu startades för 12 år sedan av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och finansierades även under några år av Jordbruksverket. Nu är Ekoweb.nu kommersiell. Ekoweb.nu levererar aktuell och unik rapportering från den ekologiska marknaden och gör egna mätningar av ekoförsäljningen. Ekoweb.nu finns som hemsida, nyhetsbrev och nu även tidning. Redaktionen finns i Skara och Lidköping.

För mer frågor kontakta Cecilia Rygeård: 0708-152599, cecilia@agroide.se