Eksjöhus AB

Eksjöhus bygger nya tidens boende för 60+

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 06:30 CET

När barnen flugit ut, huset blivit för stort och tomten för krävande. Det är ofta då villaägare blir hänvisade till lägenheter. Men nu lanseras alternativ. Eksjöhus är i full färd med att bygga en ny typ av seniorbostad; hus som är designade för att passa 60-plussare som vill fortsätta äga sitt hem.

Ett första projekt är nu under uppstart i Vimmerby. Här ska ett helt nytt bostadsområde uppföras med tio stycken seniorbostäder. På samma område kommer Eksjöhus föra upp fyra traditionella hus. Projektet drivs tillsammans med Vimmerby Holding, ett företag som egentligen ägnar sig åt värdepappershandel.

– Jag har själv kommit till denna ålder och märkt att det finns många av oss som vill fortsätta bo kvar i hus, men att det ska vara smidigt och inte kosta för mycket. Vi kontaktade Eksjöhus för att se om det var möjligt att realisera våra idéer, berättar Veine Johansson som är vd för Vimmerby Holding.

Resultatet blev ett parhus med träfasad i enplan med carport mellan. Storleken kan varieras från 98 till 109 kvadratmeter.

– Ofta bor äldre väldigt billigt i sina hus, medan det är ganska dyrt att köpa bostadsrätt eller hyra en lägenhet. Den här villan kommer inte att kosta mer än två miljoner kronor när den är fullt färdig, berättar Harald Åkesson, som är säljare på Eksjöhus.

Att intresset är stort går inte att ta miste på. I Vimmerby är redan flera av tomterna tingade och det första husen beräknas stå klara i sommar. I mars månad kommer det även att arrangeras ett informationsmöte där intresserade Vimmerbybor får veta mer om projektet.

– Det finns en stor efterfrågan av såna här hus. Därför är det troligt att det blir fler områden för 60-plussare på andra orter, säger Harald Åkesson.

För mer information:
Harald Åkesson, säljare Eksjöhus, telefon 070-203 09 26 eller
Veine Johansson, Vimmerby Holding, telefon 070-242 29 94.

Eksjöhus grundades 1944 och är ett av Sveriges äldsta husföretag. Företaget ingår i Eksjöhus Industrier AB, en koncern som rymmer både sågverk och transportföretag. Den långa traditionen har gett oss stora kunskaper som används för att tillverka hus som uppfyller kundens och framtidens krav.

www.eksjohus.se