Orascom Development

El Gouna – Grönast i Egypten - Ytterligare en utmärkelse till Röda havs destinationen El Gouna

Pressmeddelande  •  2011-07-08 10:32 CEST

Stockholm, juli 2011, El Gouna har ännu en gång mottagit en prestigefull utnämning, där positionen som Egyptens ledande turistdestination inom hållbarhet har bekräftats. Apollo har tilldelat Mövenpick resort & Spa utmärkelsen ”hållbarhet”. Priset delades ut under Apollos 25- års jubileum i Stockholm och togs emot av en representant från Mövenpick Hotel.

Denna utmärkelse är den senaste i raden av nationella och internationella priser som tilldelats El Gouna, som arbetar aktivt för miljön och hållbarhetsfrågor. Staden är en del av Orascom Development (OD), ledande inom utveckling av hållbara turistdestinationer. Förutom flera Green Globes, finns också Egyptens första Green Certification Star Hotel. Man arbetar kontinuerligt med hållbarhetsfrågor och är utsett till Egyptens mest miljövänliga destination.

- Denna utmärkelse är ett mycket viktigt erkännande för våra fortsatta insatser för att förbättra kvalitet och hållbarhet. Det är inte bara en stor motivation för alla våra medarbetare, det skapar också ett stort engagemang hos varje individ att utföra sitt arbete på ett ansvarsfullt och hållbart sätt, säger John GC Wood, vd för Mövenpick.

Om El Gouna
Invånare: El Gouna är en internationell stad med runt 20 000 fasta invånare.
Aktiviteter: Dykning, kitesurfing, shopping, golf, ridning och spa.
Strandliv: Långgrunda sandstränder med korallrev.
Temperatur: El Gouna är en året-runt -destination med temperaturer från 20 till 35 °C.
Väder: Vintern kan jämföras med svensk sommar och sträcker sig från november till april. Maj till oktober är dygntemperaturen runt 30 °C.
Restauranger: I El Gouna har man ett Dine Around-program som de flesta hotell och restauranger är anslutna till. Programmet är tillgängligt för halvpension, helpension och all inclusive resenärer och berättigar till Dine-Around privilegier beroende på det bokade hotellets klass samt längden på vistelsen. ”All inclusive” resenärer kan välja mellan samtliga restauranger som ingår i programmet.
Nordiska resenärer: 15% av besökarna utgör nordiska resenärer.

Om Orascom Development, El Gouna
Orascom Development är ledande inom utveckling av hållbara turistdestinationer som inkluderar hotell, privata villor och lägenheter, fritidsaktiviteter såsom golfbanor och marinor. Orascom Developments diversifierade portfölj av projekt finns i nio länder, med fokus på turistdestinationer och bostäder till rimliga priser.
Orascom Touristic Establishments (OTE) etablerades 1989 och för att fokusera på koncernens utveckling av hållbara turistdestinationer. Efter ett antal namnändringar och omorganisationer, tog Orascom Development (OD) över verksamheten. Efter att Orascom Development övertagit OHD blev Orascom Development moderbolaget i koncernen. Idag bedrivs Orascom Developments verksamhet i nio länder (Egypten, Jordanien, Förenade Arabemiraten, Oman, Schweiz, Marocko, Storbritannien, Montenegro och Rumänien) och kontinuerligt utvecklas nya projekt i attraktiva lägen runt om i hela världen. Koncernen har fyra pågående projekt: El Gouna, flaggskeppsprojektet, en välutvecklad stad vid Röda havets kust (Egypten). Taba Heights, på Sinaihalvön (Egypten), är koncernens andra turistdestination som är byggd på samma koncept som El Gouna. The Cove (Ras Al Kaimah, Förenade Arabemiraten) är koncernens första utvecklingsprojekt utanför Egypten. Haram City, en integrerad stad som är avsedd för bostäder till rimliga priser, tillhandahållet för massbefolkningen.
För mer information besök: www.orascomdh.com www.elgouna.com www.facebook.com/El-Gouna-Red-Sea

För ytterligare pressinformation, vänligen kontakta:
Susanne Johansson, presskontakt, Edelman Stockholm
Email: susanne.johansson@edelman.com

Orascom Development Holding AG (Orascom Development) är ledande inom utveckling av hållbara turistdestinationer med ett starkt fotfäste i Egypten och Mellanöstern. Koncernen har över 18 års erfarenhet och erbjuder hotell, privata villor, lägenheter och fritidsanläggningar i attraktiva lägen. Orascom Development har anläggningar i tre städer, El Gouna, Taba Heights och The Cove.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom