El & Industrimontage Svenska

El & Industrimontage bygger ERTMS

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 13:58 CEST

El & Industrimontage bygger järnvägens framtida trafikstyrningssystem ERTMS.

El & Industrimontage har tilldelats ett åttaårigt ramavtal för Banverkets framtida trafikstyrningssystem ERTMS (European Rail Traffic Management System) av Ansaldo STS Sweden AB.

Avtalet, som vunnits tillsammans med Ansaldo STS Sweden AB, omfattar inledningsvis en pilotinstallation på Haparandabanan. I El & Industrimontages åtagande ingår projektering, leverans av utrustning och material, installationsarbeten samt driftsättning av anläggningen. Banan sträcker sig över cirka 150 kilometer mellan Boden och Haparanda och ordervärdet för El & Industrimontages del uppgår till närmare 40 miljoner kronor.

- Vi har stora förhoppningar på ett bra och givande samarbete med Ansaldo, både nu och i framtiden. Vi vill vara i framkant när det gäller ny teknologi och det känns därför extra stimulerande att vi fått förtroendet att tillsammans med Ansaldo installera framtidens trafikstyrningssystem, säger Johannes Nylund, Affärsområdeschef Teknik/Service inom El & Industrimontage.

Uppdraget inkluderar fortsatt utveckling av de system som Ansaldo STS installerat i Sydeuropa. Utöver avtalets åttaåriga löptid finns en option som ger Banverket möjlighet att förlänga kontraktet i ytterligare åtta år.

För ytterligare information, kontakta:
Johannes Nylund, 08-744 61 81