El & Industrimontage Svenska

El & Industrimontage Svenska AB (publ): Styrning av Citytunneln värd 52 miljoner

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 13:36 CEST

Citytunnelprojektet har valt El & Industrimontage som leverantör av tekniska installationer för styr- och övervakningssystem, brandlarm och ITV i samband med byggandet av Citytunneln i Malmö. Avtalet tecknades idag och är värt närmare 52 miljoner kronor.

Uppdraget är en totalentreprenad och omfattar projektering, konstruktion, montage och drifttagning till en färdig anläggning. Arbetet startar omgående för att sedan pågå under 5 år fram till invigningen 2011.

- Med stor beslutsamhet och ett härligt engagemang från vår organisation har vi från Citytunneln fått ytterligare en kvittens på vår höga kompetens när det gäller leverans av komplexa automationsprojekt, säger Tomas Lindsbro, El & Industrimontages affärsområdeschef Projekt.

Citytunneln är en kommunikationslösning som knyter ihop järnvägen norr om Malmö med järnvägen mot Trelleborg, Ystad och Köpenhamn. Investeringen uppgår till 9,45 miljarder kronor.

- El & Industrimontage har presenterat ett väl genomarbetat anbud och har stor erfarenhet från stora infrastrukturprojekt såsom Södra Länken och Botniabanan. Entreprenören kommer att ha en nyckelroll eftersom de utöver leverans av tekniska system även skall samordna testning av ett antal andra entreprenaders tekniska system, säger Patrik Magnusson, projektledare för delprojekt järnväg inom Citytunnelprojektet.

För ytterligare information kontakta:
Olle Backman, VD El & Industrimontage Svenska AB, tfn 070-632 89 93
Tomas Lindsbro, Affärsområdeschef Projekt El & Industrimontage, tfn 070-212 17 22
Patrik Magnusson, Projektledare Citytunnelprojektet, tfn 040-32 14 30
Anders Mellberg, Informationschef Citytunnelprojektet, tfn 040-32 14 04