El & Industrimontage Svenska

El & Industrimontage Svenska AB (publ): Två leveranser av mellanspänningsomriktare värda 52 Mkr

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 14:07 CET

El & Industrimontage har erhållit nya uppdrag i samband med moderniseringen av två gruvor i Sverige. Uppdragen, som omfattar funktionsleveranser av mellanspänningsomriktare till LKAB i Kiruna och Zinkgruvan Mining AB i Zinkgruvan, är tillsammans värda 52 miljoner kronor.

Leveransen till LKABs gruva i Kiruna består av 20 mellanspänningsomriktare, 6 kV, av fabrikat Allen-Bradley från Rockwell Automation. Ordern är värd cirka 45 miljoner kronor och omfattar en funktionsleverans för styrning av bland annat kvarnar, pumpar och fläktar. I uppdraget ingår även projektering, montage, kabelförband mellan ställverk och frekvensomriktare samt driftsättning.

- Den här ordern är vårt tredje stora uppdrag till LKAB under 2006. Självklart är det mycket glädjande att vi fått ett stort förtroende i samband med deras betydande investeringar i det nya anriknings- och pelletsverket i Kiruna, säger Tomas Lindsbro, affärsområdeschef Projekt inom El & Industrimontage.

El & Industrimontage har också fått förtroendet att genomföra en funktionsleverans av två mellanspännings-omriktare till Zinkgruvan Mining AB i Zinkgruvan. Ordervärdet uppgår till cirka 7 miljoner kronor.

- Leveranserna tillsammans med El & Industrimontage är Rockwell Automations första stora uppdrag i Sverige på mellanspänningsomriktare och är därmed strategiskt viktiga för vår satsning på den svenska marknaden, berättar Kristian Röström, Rockwell Automations försäljningschef i Sverige. Det känns betryggande med El & Industrimontage som samarbetspartner och vi tror på ett givande samarbete, både nu och i framtiden.

Rockwell Automation finns representerade i hela världen och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK. I Sverige finns närmare 50 anställda och utbudet omfattar bland annat försäljning av 50 000 produkter inom industriell automation.

För ytterligare information kontakta:
Olle Backman, VD El & Industrimontage Svenska AB, tfn 070-632 89 93, E-post: olle.backman@eiab.com
Tomas Lindsbro, Affärsområdeschef Projekt, tfn 070-212 17 22, E-post: tomas.lindsbro@eiab.com
Kristian Röström, Försäljningschef Rockwell Automation, tfn 031-703 56 64, E-post: krostrom@ra.rockwell.com

El & Industrimontage Svenska AB (publ) är landets mest kompletta leverantör av el- och instrumentmontage med en fakturering om cirka 850 miljoner SEK och drygt 750 anställda. Koncernen levererar kvalificerade tekniska lösningar inom automation, elinstallation och kraftteknik, samt service och underhåll till indu­stri och offentlig sektor.

Tack vare fabrikatobundenhet och hög teknisk kompetens är El & Industrimontage en av de snabbast växande koncernerna i Sverige inom branschsegmentet tekniska installationer. Koncernens aktie är noterad sedan 2001 och handlas på First North.