Elanders AB

Elanders AB (publ): Elanders vinnare i "bästa redovisningen" 2005

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 15:52 CET

Elanders har idag utsetts till vinnare i OMX prestigefyllda årsredovisningstävling "Bästa redovisningen". Med en tidigare topplacering i Aktiespararens bedömning av börsbolagens årsredovisningar är detta Elanders andra utmärkelse i år.

- Det känns oerhört roligt! För oss är jobbet med årsredovisningen viktigt; vi strävar efter att ge rättvisande information till analytiker och investerare som underlag för deras bedömningar. Samtidigt försöker vi också göra årsredovisningen intressant för våra kunder och våra medarbetare, säger Mats Almgren, ekonomidirektör Elanders.

Juryn bestod av Ulf Strömsten (ordförande), Hans Edenhammar, Anders Haskel, Nils Liliedahl och Henrik Söderberg. Deras motivering till utnämningen "vinnare i klassen Mindre bolag" löd:

"Elanders har producerat en mycket innehållsrik årsredovisning utan egentliga svagheter. Juryn vill särskilt framhålla bolagets gedigna presentation av de finansiella målen och uppföljning av dessa, redovisningen av segment samt det utförliga riskavsnittet. En årsredovisning som skulle klara sig väl i klassen för Stora bolag."

I arbetet med årsredovisningen har kommunikationsbyrån Springtime bidragit med rådgivning till Elanders för sjätte året i rad. - Grunden till en bra årsredovisning är förstås en god och sund redovisning. Men en del av framgången är att konsekvent se årsredovisningen som ett beslutsunderlag och anpassa innehållet till det, säger Bodil Kyring, ansvarig för Elanders årsredovisning på Springtime.

Tävlingen "Bästa redovisningen" arrangeras av Stockholmsbörsen, nuvarande OMX, sedan 1965 och har till syfte att stimulera börsnoterade företag till att förbättra och utveckla sin externa information.

Elanders AB (publ)

För ytterligare information kontakta gärna:
Mats Almgren, Ekonomidirektör, Elanders AB, tel 031-750 00 00,
mobil 0705-18 19 36 eller e-mail mats.almgren@elanders.com