Elanders AB

Elanders i medvind

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2003 14:26 CEST

Elanders i medvind satsar på segling i Volvo Baltic Race –
och bildar tillsammans med TenCelsius och världsmästaren Hans Wallén ett starkt team.

Detaljerna kring Elanders TenCelsius Racing Team i sommarens stora seglingshändelse, Volvo Baltic Race, är nu klara och det blir den flerfaldiga svenska världsmästaren Hans Wallén som ställer upp som skeppare. Huvudsponsorn Elanders, som nu tar ytterligare ett steg i sitt utvecklingssprång, vill med satsningen i Volvo Baltic Race stärka företagsprofilen i och utanför Sverige.

Starten går den 21 juni under Kieler Woche med ankomst till Sandhamn den 26 juni och med målgång i Marstrand i samband med Swedish Match Cup den 5 juli. Gotland Runt ingår också i tävlingen. Totalt kommer cirka 8 st V.O. 60-båtar att delta i Volvo Baltic Race.

För Hans Wallén blir det också en spännande utmaning mitt i tävlingssäsongen.

"Egentligen hade jag planerat att endast koncentrera mig på World Cup i Tornado i år. Men när jag fick chansen att som skeppare leda den här satsningen i ett så prestigefyllt race som Volvo Baltic Race kunde jag inte tacka nej. Dessutom är båtarna vi använder här de mest avancerade som finns inom seglingen. Man kan kalla det vår motsvarighet till en Formel 1 racer."

Sponsorskapet harmonierar väl med Elanders satsning i norra Europa.

"Med satsningen på Volvo Baltic Race vill vi sätta Elanders på Europakartan, stärka vår företagsprofil och bygga nya långsiktiga relationer. Dessutom ser vi satsningen som ett sätt att skapa stolthet, identitet och engagemang hos våra medarbetare," säger Lars-Göran Rundqvist, Marknadsdirektör, Elanders AB.

TenCelsius Marketing Group ansvarar både för den kommersiella och sportsliga delen.

"Vi hade omfattande uppdrag för Volvo och Göteborg & Co under förra årets Volvo Ocean Race och Stopover Göteborg. Nu tar vi nästa steg och driver ett team både kommersiellt och sportsligt. Det ger oss en fantastisk möjlighet att visa upp vår expertis inom Event Marketing och Sponsring," säger Jan Sidemo, på TenCelsius Marketing Group.

Bandyvärldsmästaren Jonas Claesson är sedan ett par veckor tillbaka ägare till båten som skall användas i Volvo Baltic Race av Elanders TenCelsius Racing Team.

För ytterligare information, v.v. kontakta:
Lars-Göran Rundqvist Per Torvaldsson
Marknadsdirektör Projektledare

Elanders AB TenCelsius Marketing Group
+46 300 502 23 +46 31 764 47 54
+46 703 26 46 85 +46 706 20 20 00

Ladda ner bilder på www.elanders.se www.tencelsius.com

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=26323

Elanders AB (publ) är nordens ledande Infomediaföretag och tillhandahåller publikationslösningar för all typ av information. Med helhetskonceptet Master Vendor erbjuder Elanders individuella lösningar i hela värdekedjan i publiceringsprocessen. Omsättningen under år 2002 var ca 2 100 MSEK och med dotterbolag i fem länder uppgår antalet medarbetare till ca 1 500. Bolaget är noterat på Stockholms Fondbörs, O-listan. För vidare information, v.v. se www.elanders.se.

Ten Celsius Marketing Group som tillhör SC Gruppen AB är ett konsultföretag inom aktiv marknadskommunikation. Gruppens specialitet är att planera och genomföra marknadsaktiviteter mot sina uppdragsgivares viktigaste målgrupper. Aktiviteter innefattar bl a publika events, kongresser, utbildningar, säljaktiviteter på fältet, sponsring, reklam och säljstödsmaterial.