Ynnor AB

Elbil utan premie efter miss i krocktest

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2011 10:31 CEST

Transportstyrelsen har nu lämnat sitt förslag på supermiljöbilspremie till regeringen. Enbart privatpersoner kan få premien på 40 000 kronor. Premien blir bara aktuell för elbilar och laddhybrider eftersom gasbilarna är för törstiga. Och säkerhetskraven gör att marknadens första elbilar från Citroën, Mitsubishi och Peugeot inte får någon premie. Dessutom räcker budgeten bara till 5 000 bilar.

En så kallad supermiljöbil ska enligt förslaget uppfylla särskilda krav på koldioxidutsläpp, energieffektivitet, buller och säkerhet, för att kunna få premien på 40 000 kronor:

• CO2: Mindre än 50 gram per kilometer. I praktiken elbilar eller laddhybrider. Bilar som bara drivs med bensin, diesel, gas eller etanol kommer inte att kunna ta del av premien.
    • Energieffektivitet: 0,30 kilowattimmar per kilometer. En bils bränsleförbrukning kommer i framtiden sannolikt att mätas i energiförbrukning.
    • Buller: 72 decibel under färd.
    • Säkerhet: Motsvarande myndigheters lagkrav. Det betyder bland annat 5 stjärnor i Euro NCAP och tuffa krav på såväl fotgängarskydd som pisksnärtsskydd (hela listan på bilar som uppfyller dessa krav finns på www.tjanstebilsfakta.se).

– Det mest intressanta med förslaget är att det här ger en fingervisning om hur en ny miljöbilsdefinition också skulle kunna vara utformad, där man tar hänsyn till såväl koldioxidutsläpp, energieffektivitet, buller och säkerhet – precis som i Trafikverkets interna bilpolicy, menar Ronny Svensson, vd på Ynnor, oberoende rådgivare i tjänstebilsfrågor.

– Det är också helt riktigt att knyta det till säkerhetskrav, krav som innebär att marknadens första elbil från Mitisubishi och PSA-gruppen (Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero/Peugeot iOn) inte blir aktuell för premien eftersom den bara fick fyra stjärnor i Euro NCAP. Och vem vill då köpa en mikrobil för 350 000 kronor när man får tre stycken Citroën C1/Peugeot 107 för samma pengar? Dessutom finns det redan i dag säkrare småbilar och kommer att komma mycket säkrare laddhybrider som Toyota Prius och Volvo V60, säger Ronny Svensson.

– För övrigt är regeringens förslag till supermiljöbilspremie ett slag i luften för miljön. Summan är för låg för att bli intressant för privatpersoner. För att över huvud taget få någon effekt måste premien även ges till företagsmarknaden. Det är bara där som det finns tillstymmelse till potential för dessa bilar, och i dag framför allt laddhybriderna. Men då skulle budgeten, som bara räcker till 5 000 bilar, vara så snålt tilltagen att miljöeffekterna i princip helt skulle utebli, säger Ronny Svensson.

– Jag tror att ett regelverk som i stället generellt premierar så låga utsläpp som under 50 gram CO2, kommer att göra företagen mer intresserade. Och då skulle det inte ens behöva handla om en så stor premie som 40 000 kronor per bil.

– Men ännu viktigare just nu är att miljöminister Andreas Carlgren (C) inte bara presenterar ett delförslag för tjänstebilsbeskattning i vårbudgeten om två veckor, som han säger till Sundsvalls Tidning (http://st.nu/ekonomi/1.2906267-carlgrens-politik-fick-kritik), utan att vi nu får ett färdigt och heltäckande förslag som inte ytterligare spär på osäkerheten och spekulationerna kring företagsbilarna efter årsskiftet.

– Jag har de senaste åren förberett svenska företag på att nedsättningen inte kommer att förlängas. Många företag har redan ställt om sin bilpolicy, och de kommer att ligga kvar med sitt redan fattade beslut. Därför är det nu snåla bilar med låga CO2-utsläpp som gäller, säger Ronny Svensson.

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder